F1-sarjassa nykyisin käytettävät V6-turbohybridit ovat hinnaltaan merkittävästi edullisempia sarjan aiempiin moottoreihin verrattuna, muistuttaa nelinkertainen maailmanmestari Alain Prost.
Formulasarjan päättävät tahot suunnittelevat kaudelle 2021 mittavaa moottoriremonttia, jonka tarkoitus on tehdä nykyisistä voimanlähteistä teknisesti yksinkertaisempia ja siten edullisempia hankkia.
Sarjassa omaa talliaan kaudet 1997-2001 pyörittänyt ja nykyisin Renault’n neuvontanajana toimiva Prost muistuttaa, että moottorien hinnat ovat kahdessa vuosikymmenessä pudonneet merkittävästi.
- Minun moottorini maksoivat 23 miljoonaa euroa vuonna 2001, ja ne olisivat maksaneet seuraavana vuonna 25,5 miljoonaa, mikäli talli vain olisi selviytynyt, Prost muistutti Auto Plus –lehden haastattelussa.
- Nykyisin olemme moottorien hinnoissa 12-14 miljoonan euron välillä. Jokainen valmistaja on siten tuonut hintoja alaspäin ja huomattavasti monimutkaisemmassa moottorissa, Prost lisäsi.
Sarjan uuden omistajan Liberty Median visio tulevista voimanlähteistä ei Prostin mielestä ole vielä riittävän selkeä. Osana omistajien suunnitelmia on myös saattaa tallit kulukaton alle.
- On aivan hyvä yksinkertaistaa moottoreita ottamalla MGU-H-yksikkö pois ja siten laskea hintoja. Jos kuitenkin puhumme budjettikatosta, niin silloin meidän täytyy perehtyä myös teknisten sääntöjen muihin alueisiin, kuten aerodynamiikkaan. Tilanne ei ole lainkaan selkeä, Prost totesi.
