F1-lehdistökatsaus: Räikkösen paalukierros kuin taideteos – petettiinkö vai lyötiinkö Kimi?

Kimi Räikkösen putoaminen tallikaverinsa Sebastian Vettelin taakse toiseksi jäi Ferrarin kotimaassa Italiassa tallin huiman menestyksen varjoon formula ykkösten Monacon GP:n kaksoisvoiton jälkeen.

Ensimmäisen paalupaikkansa lähes yhdeksään vuoteen uskomattomalla aika-ajovedolla ajanut Räikkönen joutui taipumaan Vettelille, kun aikainen varikkokäynti pudotti hänet huimasti kirineen saksalaisen taakse. Red Bullin Daniel Ricciardo nousi kolmanneksi Mercedeksen Valtteri Bottaksen ohi venytettyään stoppiaan Vettelin tavoin.

Räikkösen epäonnistunut varikkokäynnin ajoitus ruuhkaan joutumisineen käynnisti välittömät spekulaatiot Vettelin sinetöidystä ykköskuskin asemasta Ferrarilla. MM-sarjaa 25 pisteellä ennen seitsemänneksi jäänyttä Lewis Hamiltonia johtava Vettel on ollut kauden kuudessa kisassa jokaisessa vähintään toinen, joten Italian F1-mediassa katsotaan Ferrarin mahdollisia tallimääräyksiä sormien läpi.

– Strategiselta kannalta oli oikein, että tulos oli tämä, koska Vettelillä on nyt 25 pisteen johto. Tämä ei vie kuitenkaan mitään pois Kimin ansioilta. Hän on mahtava ammattilainen, tunnustettu kuski ja lojaali persoona, arvioi La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.

Räikkösen suuttunut olemus palkintojuhlissa sai kuitenkin ymmärrystä.

– Kakkossijat ovat aina katkeria. Eilinen muistetaan Kimi Räikkösen uran pahimpana palkintosijana, kommentoi Gazzettan Luigi Perna.

Lehti antoi Räikköselle viikonlopusta arvosanaksi kahdeksan. Arviossa suomalaisen huimaa paalukierrosta kutsuttiin maalaukseksi, joka vain odottaa kehystämistään. Kisassa hän ei kuitenkaan pystynyt vastaamaan tallikaverinsa uskomattomaan muutamaan kierrokseen, joilla Vettel ratkaisi voiton itselleen. Vettel sai Gazzettalta ysin.

Räikkösen suuri ihailija, Sky Sports Italian asiantuntija ja blogisti Leo Turrini näkee muiden tavoin Vettelin Ferrarin kiistattomana ykkösmiehenä. Hän sanoo ymmärtävänsä tallin päätöstä ottaa suomalainen sisään pian sen jälkeen, kun Red Bull oli avannut pelin kutsumalla Max Verstappenin varikolle ja Mercedes seurannut perässä Bottaksen kanssa.

– Räikkönen teki pysähdyksensä ensin (ennen Vetteliä), kuten tilanne radalla edellytti. Hän ehkä ajatteli, että olisi voinut olla radalla vielä muutaman kierroksen, mutta Vettel ajoi nuo kierrokset ilmiömäisesti, Turrini perustelee.

– Eräänä dramaattisena sunnuntaina Vanha Herra sanoi: jos tulemme maaliin ykkösenä ja kakkosena, en hyväksy vastalauseita, Turrini viittaa autobrändin perustajan Enzo Ferrarin kuuluisiin sanoihin.

Asetelma jättää silti Räikköselle paljon jossiteltavaa, kuten Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini muistuttaa:

– Räikkösen tuska on kovempi kuin miltä se kuulosti. Ongelmana on ymmärtää, että hävisikö hän kisan radalla vai tunteeko hän olonsa petetyksi.

 "Ferrarilta häpeilemätön paluu tallimääräysten aikoihin"

Saksan suurimmissa F1-medioissa Ferrari-kuskien välinen ratkaisu nähtiin pitkälti Vettelin huippukierrosten ansioksi. Frankfurter Allgemeine-Zeitung otsikoi juttunsa ”Mestari-Vettelin neljä hullua kierrosta” ja Die Welt vertasi tätä Michael Schumacheriin, joka osasi niin ikään ottaa ilon irti voitettuaan edellisenä Ferrari-kuskina Monacon vuonna 2001.

Britanniassa asetelma nähtiin toisin. BBC:n F1-toimituksen esimies Andrew Benson vihjaisi jo kisan loppuvaiheessa kuulleensa spekulaatiota, jonka mukaan Vettel on määritelty jo sopimuksessaan Ferrarin ykköskuskiksi.

– Kisa tiedettiin yhden pysähdyksen kisaksi ja ennen sitä oli jo spekulaatiota siitä, löytääkö Ferrari keinon taktikoida Vettel voittoon. Se, miten asiat järjestyivät, näytti juuri siltä, Benson tiivistää.

The Telegraphin Oliver Brown on vielä suorasanaisempi syytöksissään. Hänen mukaansa Ferrari antoi tylyn esimerkin siitä, kuinka aikaisessa vaiheessa italialaistiimissä ollaan valmiita tallimääräyksiin.

– Se oli häpeilemätön paluu aikoihin, jolloin Scuderia antoi Michael Schumacherille erikoiskohtelua Rubens Barrichellon kustannuksella joka tilaisuuden tullen, Brown linjaa.

Vettelin ja Hamiltonin kiihtyvä taistelu miellyttää The Guardianin Giles Richardsia, mutta tunnelmat Ferrarin sisällä saattavat nousta puheenaiheeksi kesän edetessä.

– Se konflikti (Vettelin ja Hamiltonin välillä) on iloisesti lämpenemässä, mutta vihjailut siitä, että Ferrari manipuloi strategiaansa varmistaakseen tuloksen viittaa mahdolliseen kylmään sotaan tiimin sisällä, Richards ennakoi.

Lue myös:

    Uusimmat