Ensimmäistä kertaa Monacon F1-kisassa kokeiltu kahden pakollisen varikkokäynnin sääntö ei tuonut lisäväriä kilpailuun.
Olemattomista ohituspaikoistaan tunnettua Monacon kisaa yritettiin piristää varikkokäyntien avulla. Lopulta kärki ajoi maaliin samassa järjestyksessä, jossa se oli lähtenyt liikkeelle.
Voiton vei McLarenin Lando Norris ennen Ferrarin Charles Leclercia ja tallikaveriaan Oscar Piastria. Lopussa kärkipaikkaa pitänyt Max Verstappen putosi neljänneksi, koska joutui vielä suorittamaan pakollisen toisen stoppinsa viimeisellä kierroksella.
Lue myös: Lando Norris on Monacon voittaja! Näin kisa eteni
Sen sijaan taaempana sääntö aiheutti parranpärinää. Viimeiset pistesijat napanneet Alexander Albon ja Carlos Sainz olivat turhautuneita ilmiöön, joka sääntömuutoksesta nousi esiin.
Osa autoista pyrki tietoisesti hidastamaan toisten menoa saadakseen toisella autolleen tarpeeksi rakoa varikkostopin suorittamiseen. Näin toimi esimerkiksi Racing Bulls, joka käytti vuorotellen Liam Lawsonia ja Isack Hadjaria muiden hidastamiseen.
– Minun puolestani tämä voidaan pitää. Suurin ongelma minulle oli kisamanipulaatio, ja tällaiset taktiikat, totesi Sainz The Race -sivuston mukaan.
Williams päätyi lopulta tekemään saman strategisen valinnan omille autoilleen. Tällä varmistettiin kisan yhdeksäs ja kymmenes sija.
– Tiedän, että teimme tästä huonon shown kaikille, ja tiedän myös. että saimme muutaman kuskin vihaiseksi takanamme, Albon tunnusti.
– Pahoittelut kaikille, jotka katsoivat tätä. Se ei ollut kaunista, brittikuski tunnusti.