Max Verstappen tiesi Monacon GP:n kärkipaikalla ajaessaan, että hänen voittotaistelunsa tulee kariutumaan toiseen pakolliseen varikkokäyntiin.
Monacon ahtaalla katuradalla kokeiltiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa elävöittää kisaa kahdella pakollisella varikkopysähdyksellä.
Tämä ei kuitenkaan tuonut kärjen osalta kiristyksiä kisaamiseen tai uusia taktisia vaihtoehtoja, mutta vastapainoksi taaempana ryhmässä kuskit alkoivat hidastaa tarkoituksella letkaa saadakseen tallikavereilleen riittävästi aikaa varikkokäynnin hoitamiseen.
Lue myös: F1-sarjan mullistava kokeilu johti häijyyn ilmiöön: "Manipulaatiota"
Red Bull -kuski Max Verstappen olisi helposti päässyt maaliin yhdellä stopilla ja yli 50 kierrosta vanhoilla mediumrenkailla, mutta hän joutui väistymään kärkikolmikon tieltä säännön täyttämiseksi.
Maaliin tultiin kärkinelikon osalta samassa järjestyksessä, jossa oli matkaan lähdettykin. Kisan voitti McLarenin Lando Norris.
– Erittäin kiinnostavaa. Olin joka kierroksen penkkini reunalla. Se oli fantastista, Verstappen lateli sarkastisena.
– Ehkä ensi vuonna neljä stoppia. Olisin voinut pysähtyä tänään neljä kertaa ja olla silti maalissa neljäs, hän jatkoi tulitustaan.
Monaco on F1-sarjalle tärkeä näyttäytymispaikka ja ikoninen miljöö, mutta tarjoaa harvemmin mitään jännitystä kisaa ajatellen.
– Ei täällä voi kisata. Ihan sama, mitä teet. Yksi stoppi, kymmenen stoppia, Verstappen tokaisi.
– Ei nykyisellä F1-autolla ohitettaisi F2-autoa täällä. Tämä on kuin Mario Kartia. Ehkä täytyisi heitellä banaaneita ympäriinsä.
Myös muut huippukuskit lyttäsivät uudistuksen. Mercedes-kuski George Russell näki, ettei uudistus toiminut alkuunkaan. Kisan voittanut Norriskin sanoi ”vihanneensa” ratkaisua.
– Formula ykkösistä ei saisi tehdä vain viihdettä ihmisille. Se on urheilua. Siinä ratkaisee, että kuka ajaa kilpaa parhaiten, Norris sanoi.
– Viimeiseksi haluan nähdä teennäistä kisaamista. Siitä täytyy pysyä kaukana ja tehdä parempaa työtä autojen ja renkaiden kanssa.