F1-lähtöjärjestys: Erikoisesta tilastosta lisäpotkua Valtteri Bottaksen voittotaisteluun – Kimi Räikkösen lähdöstä selviytymistä

Hyvin lähelle paalupaikkaa F1-kauden avauskisassa Australiassa yltänyt Valtteri Bottas lähtee taistelemaan voitosta Mercedeksen tallikaverinsa Lewis Hamiltonin ja Ferrarin Sebastian Vettelin välistä.

Bottas saavutti uransa parhaan aika-ajosijoituksen Melbournessa oltuaan lauantaina toinen vain 11 sadasosan Hamiltonille hävinneenä.

Melbournen Albert Park tiedetään ohitusmahdollisuuksien kannalta erittäin vaikeaksi radaksi, vaikka sääntöuudistuksilla ohituksia on pyritty tukemaan.

Tämä ei kuitenkaan ole estänyt yllätyksiä kauden avauskisoissa: viimeisestä seitsemästä Australian GP:stä vain yksi on päättynyt paalupaikkamiehen voittoon, mikä lisää myös Valtteri Bottaksen mahdollisuuksia.

Tämä tapahtui vuonna 2015, jolloin Lewis Hamilton onnistui ajamaan lähtövaloista ruutulipulle ykkösenä. Brittikuski nappasi Melbournessa jo kuudennen peräkkäisen ja kaiken kaikkiaan kahdeksannen paalupaikkansa, mutta hurjasta tilastosta huolimatta hän on jäänyt ilman voittoa neljässä viidestä edellisestä Australian GP:ssä.

Tilastollinen erikoisuus yllätti hallitsevan maailmanmestarin itsensäkin.

– Ai olen voittanut vain yhden kisan täällä? Hamilton kysyi takaisin Ranskan tv:n toimittajalta.

– Jessus. Se kuulostaa pahalta. Okei, minulla on ollut yksi moottoririkko, kaksi kertaa olen johtanut kisaa ja sitten taktiikka on puuttunut peliin. Muista en ole varma, mitä niissä tapahtui, mutta meidän täytyy muuttaa tuo huomenna, Hamilton jatkoi.

Mercedes on ollut viikonloppuna myös kisavauhdin suhteen selvästi muita edellä. Ferrari-kuski Vettelillä riittää tekemistä Hamiltonin ja Bottaksen kampittamiseksi, mutta toisaalta hän voitti kolmosruudusta myös vuoden takaisen kisan samalla radalla.

(Juttu jatkuu videon jälkeen)

Räikkönen haluaa pysyä ehjänä

Aika-ajoissa yhdeksänneksi sijoittunut Kimi Räikkönen on Alfa Romeolla hyvin mukana taistelussa MM-pisteistä, mutta lähtötilanne on suomalaisen kannalta hyvin ratkaiseva. Räikkönen ei ole ollut aiemminkaan parhaimmillaan, kun hän on joutunut lähtemään matkaan joukon keskeltä.

Riski osumille on huomattavasti suurempi kuin kärjessä. Räikkösen edestä liikkeelle lähtevät Haasin Romain Grosjean ja Kevin Magnussen sekä McLarenin tulokaskuski Lando Norris. Takana ovat Racing Pointin Sergio Perez sekä kaksi Renault-kuskia Nico Hülkenberg ja Daniel Ricciardo.

– Toivottavasti selvitään ekasta mutkasta – tai muutamasta ekasta mutkasta ehjänä. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu, Räikkönen tokaisi C Moren haastattelussa.


Takaa tulevista mielenkiinto kohdistuu myös aika-ajossa kompastuneeseen Red Bull -kuski Pierre Gaslyyn, joka joutuu starttaamaan vasta 17. lähtöruudusta.

Sääntömuutoksella kahden pysähdyksen yrityksiä?

F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli ennustaa sunnuntaiaamun nopeimmaksi kisataktiikaksi kahden pysähdyksen rupeamaa, jossa pehmeät renkaat vaihdetaan uusiin 21. kierroksella ja siitä edelleen keskikoviin jälleen 21 kierroksen jälkeen.

Todennäköisempää silti on, että tiimit pyrkivät minimoimaan alkukauden riskejä ja pysähtymään vain kerran. Nyt kaikki kärkiautot lähtevät matkaan pehmeillä renkailla, joten optimaalinen varikkoikkuna on noin 27 kierroksen kohdalla. Tällöin matkaa maaliin keskikovilla kumeilla on vielä 31 kierrosta.

(Juttu jatkuu videon jälkeen)

Sääntöuudistus tuo lisää säpinää myös rengastaktiikkaan. Jatkossa kisan nopeimmasta kierroksesta palkitaan yhdellä MM-pisteellä (jos kyseinen kuski mahtuu lopputuloksissa kärkikymmenikköön). Tämän vuoksi kärkitaistelusta pois pudonneet kuskit saattavat tilaisuuden tulleen pysähtyä uudelleen ja lähteä tavoittelemaan lisäpistettä tuoreilla renkailla radan ollessa parhaimmillaan.

Australian GP:n lähtöjärjestys:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

 

 

2. Valtteri Bottas, Mercedes

3. Sebastian Vettel, Ferrari

 

 

4. Max Verstappen, Red Bull

5. Charles Leclerc, Ferrari

 

 

6. Romain Grosjean, Haas

7. Kevin Magnussen, Haas

 

 

8. Lando Norris, McLaren

9. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

 

 

10. Sergio Perez, Racing Point

11. Nico Hülkenberg, Renault

 

 

12. Daniel Ricciardo, Renault

13. Alexander Albon, Toro Rosso

 

 

14. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo

15. Daniil Kvjat, Toro Rosso

 

 

16. Lance Stroll, Racing Point

17. Pierre Gasly, Red Bull

 

 

18. Carlos Sainz, McLaren

19. George Russell, Williams

 

 

20. Robert Kubica, Williams

Lue myös:

    Uusimmat