F1-kuski kieltäytyi paikasta Kimi Räikkösen rinnalla – sitten soi puhelin ja kaikki muuttui dramaattisesti

Jaime Alguersuarin unelmat täyttyivät yllättäen kesken kauden 2009, kun kutsu kävi kuninkuusluokkaan Toro Rosson F1-ohjaimiin. Kaksi vuotta myöhemmin hän koki päinvastaisen järisyttävän käänteen.

Ajettiin sesonkia 2009, kun Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko katsoi, etteivät Sébastien Bourdais otteet olleet riittävän hyviä sisartalli Toro Rosson F1-kuljettajaksi. Ranskalainen sai monoa, ja tilalle kutsuttiin Formula Renault 3.5 -sarjaa ajanut espanjalaispilotti Jaime Alguersuari. Hänestä tuli 19 vuoden ja 125 päivän ikäisenä siihen aikaan historian nuorin F1-kuljettaja.

Alguersuarin ensimmäinen tynkä F1-kausi ei kummoisia tuottanut. Viisi kisaa päättyi keskeytykseen, ja tuloksen hän sai kolmesta GP:stä sijoinaan 15, 16 ja 14. 

Ensimmäisellä täydellä F1-kaudellaan 2010 Alguersuari sai kasaan viisi pistettä, ja 2011 hän ylsi 26 pinnaan. Tuolla sesongilla hän löi tallikaverinsa Sébastien Buemin 11 pisteen erolla.

Alguersuarin suoritukset eivät kuitenkaan riittäneet. Jatkoa Toro Rossolla ei herunut, ja miehen F1-ura jäi siihen – kismittävien vaiheiden jälkeen.

– En edelleenkään ymmärrä, miten tuo pystyi tapahtumaan. Sijoituin tallikaverini Sébastien Buemin edelle, ja olin jopa kieltäytynyt Lotuksen sopimuksesta Kimi Räikkösen tallikaverina, Alguersuari sanoi La Gazzetta dello Sportille.

Sopimustarjous Lotukselle olisi pitänyt hyväksyä heti, mutta Alguersuari halusi jatkaa Toro Rossolla. Ilmapiiri tallissa oli ollut hänen mukaansa hyvä, kun tulokset olivat sillä kaudella olleet kelpo luokkaa.

Tiimi oli kehunut Alguersuarille, että auto paranisi tulevalle kaudelle. Espanjalainen oli innoissaan osallistuessaan Madridissa Toro Rosson sponsoritapahtumaan. Päivä sen jälkeen hän sai kuitenkin yllättäneen iskun vasten kasvoja.

– Marko soitti minulle ja sanoi, että minulla ei ollut mahdollisuutta (jatkaa) ja Buemi jatkaisi. Kohtelu satutti minua.  

Räikkösen rinnalle Lotukselle otettiin Romain Grosjean, joka ajeli Lotus-vuosinaan 2012–15 lopulta 10 palkintokorokesijaa. Alguersuarin parhaaksi vedoksi jäi seitsemäs sija hänen viimeisellä F1-sesongillaan 2011 Italian GP:ssä. Jossittelulle jäi sijaa.

Alguersuari ajoi sittemmin muun muassa Formula E -kilpailuja. Hän on toiminut myös dj:nä. 

Lue myös:

    Uusimmat