F1-autot ovat alkavalla kaudella jopa 25 prosenttia viimekautista kovaäänisempiä, toteaa Williamsin tekniikkapomo Pat Symonds.
Symonds arvioi brittiläiselle Sky-televisiokanavalle, että moottoreiden äänet muutuvat F1-autojen pakoputkiston sääntömuutoksen myötä.
Tulevalla kaudella F1-autojen pakokaasut tulevat auton perästä yhdestä isosta pakoputkesta sekä kahdesta pienemmästä turbon hukkaportin putkesta, jotka sijaitsevat varsinaisen pakoputken läheisyydessä.
Viime kauden autoissa kaikki pakokaasut johdettiin ulos yhdestä putkesta, jolloin Symondsin mukaan turbon hukkaportti toimi kiinni ollessaankin eräänlaisena äänenvaimentimena.
- Kun siitä päästään eroon, kovenevat moottoriäänet hieman, Symonds toteaa Sky Sportsin haastattelussa.
Symonds arvioi, että korkeimmillaan autojen aiheuttamat äänet voivat olla jopa 25 prosenttia päättyneen kauden autoja kovempia. Symondsin mukaan moottoriäänet olisivat todennäköisesti kasvaneet hieman myös ilman sääntömuutoksiakin.
- Suurin osa äänestä tulee sylinterin paineista, ja moottoreita kehitetään voimakkaammiksi sylintereiden paineita nostamalla. Se on normaalia kehitystä, Symonds pohtii.
F1-kausi alkaa maaliskuun puolivälissä Australian GP:llä. Kisatapahtumat suorana tuttuun tyyliin MTV Totalilla ja Katsossa.