F1-tragediasta tasan 10 vuotta – Kimi Räikkönen: "Olisi voinut helpostikin estää"

Kimi Räikkönen ja muu Ferrarin väki muisti Jules Bianchia (vas.) Venäjän osakilpailussa syksyllä 2014.
Kimi Räikkönen ja muu Ferrarin väki muisti Jules Bianchia (vas.) Venäjän osakilpailussa syksyllä 2014. Getty Images
Julkaistu 17.07.2025 17:15
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Edellisen kisatapahtumien seurauksena menehtyneen F1-kuljettajan kuolemasta tuli tänään kuluneeksi päivälleen kymmenen vuotta. Ferrari-lupaus Jules Bianchi loukkaantui äärimmäisen vakavasti Japanin GP:ssä syksyllä 2014 ja menehtyi yhdeksän kuukautta myöhemmin 25-vuotiaana. 

Ranskalainen formulalupaus Bianchi murtautui Ferrarin siipien suojissa F1-kisakuskiksi vuonna 2013 Marussialle. Avauskausi meni peräpään sijoilla heikolla autolla. 

Toisena vuonna Bianchi saavutti uransa ensimmäiset ja ainoiksi jääneet MM-pisteet Monacon GP:n 9. sijallaan. 

Lokakuun 5. päivä Japanissa päätti kuitenkin lupaavan uran. 

Bianchi menetti autonsa hallinnan märällä radalla paikassa, jossa heiluteltiin keltaisia lippuja aiemmin tapahtuneen ulosajon seurauksena. Ranskalainen ei hidastanut vauhtiaan tarpeeksi ja suistui radalta kuormaajan alle. Auto vaurioitui, ja Bianchi sai tilanteessa vakavan päävamman.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Jules Bianchin kohtalokkaaksi koitunut ulosajo päätti Japanin GP:n lokakuussa 2014.Jules Bianchin kohtalokkaaksi koitunut ulosajo päätti Japanin GP:n lokakuussa 2014.2014 Getty Images

Hätäleikkauksen jälkeen Bianchi vaivutettiin keinotekoiseen koomaan, josta hän ei enää palannut. Hän menehtyi 17. heinäkuuta 2015

Lue myös: Humalaisten häiriköintiä ja traagisia päätöksiä – 13 F1-kisaa, joita ei koskaan ajettu loppuun

Sarjassa tuolloin ajaneet suomalaiskuljettajat Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas olivat tapahtumasta murheissaan. 

– Bianchin onnettomuus ja se, mitä loppupeleissä tapahtui, on todella harmittavaa, koska se on niin sanotusti turha tapahtuma. Sen olisi voinut helpostikin estää, Räikkönen sanoi MTV Urheilulle heinäkuussa 2015

– Tiistai ei ollut helppo päivä, kun oli aika hyvästellä hänet. Hän oli hyvä tyyppi, kaikki pitivät hänestä. Tunsin hänet erittäin hyvin, sillä olin hänen tallitoverinsa formula kolmosissa, Bottas totesi tuolloin.

Edelliset kuolemantapaukset F1-sarjassa olivat vuoden 1994 San Marinon GP:stä, kun Roland Ratzenberger ja Ayrton Senna menehtyivät saman viikonlopun aikana.

Bianchin kuolema toi F1-sarjaan merkittävän uudistuksen, turvakaaren jokaiseen autoon. Sen on tarkoitus suojata kuljettajan päätä, ja esimerkiksi Romain Grosjean koki turvakaaren pelastaneen hänen henkensä vakavassa ulosajossa Bahrainin GP:ssä vuonna 2020

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia