F1-pomo väläyttelee kuninkuusluokan autoihin isoja muutoksia – lajiromanttinen kynnyskysymys vaivaa

Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan F1-sarjassa käytettävien autojen moottoreissa voisi olla jopa puolet hybriditekniikkaa vuonna 2025. Tämä olisi iso muutos nykypohjaan. Koko kuviossa on kuitenkin yksi varsin huomiota herättävä kynnyskohta.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kanadan GP suorana 7.-9.6.
La: 3. harjoitukset klo 17.55, aika-ajot klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 20.00
Su: Kanadan GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

F1-sarjaan ollaan tekemässä isoja sääntömuutoksia vuodelle 2021. Nykyiset voimalähteet, eli V6 turbomoottorit ovat kuitenkin jäämässä käyttöön vielä tämänkin jälkeen, jopa neljäksi vuodeksi.

Mercedes-pomon Wolffin mukaan F1-valmistajien on seurattava henkilöautopuolen kehityssuuntaa. Autoalalla nojataan entistä enemmän sähköpuoleen.

Aiheeseen liittyen Wolff nosti esille suorastaan lajiromanttisen kynnyskysymyksen.

– Vaikka olemme äänekkäiden, perinteisten moottoreiden faneja, se ei ole se suunta, mihin teknologia ja kestävän kehityksen suunta on menossa, Wolff totesi Racefansin mukaan.

F1:ssä moottorit ovat olleet yksi jatkuva keskustelukohde. Monet fanit ovat halunneet varjella autojen perinteistä äänekkyyttä tunnelman ja fiilispohjan kautta. Tämä tekijä on ollut oma ongelma muun muassa sähköformuloiden kohdalla.

Wolff kuitenkin väläyttelee, että tulevaisuudessa F1-moottoreiden tekniikkaan tulisi merkittäviä muutoksia.

– Juuri nyt hybriditekniikan osuus on noin 20 prosenttia. Se voi nousta jopa 50-prosenttiin. Kunhan kehityssuunta on mielenkiintoinen, niin ääni on jotain sellaista, mistä voimme puhua. Mutta uskon, että hybridiosat ovat entistä suuremmassa roolissa vuoden 2025 jälkeen, Wolff miettii.

Lue myös:

    Uusimmat