Ex-tallikaveri hämmästelee Sebastian Vettelin ”sulamisia”

Sebastian Vettelin tallikaverina Red Bullilla 2009-13 ajanut Mark Webber katsoo Vettelin sortuvan helposti virheisiin, jos kisoissa tapahtuu epätavallisia asioita.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Saksan GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Saksan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

Vettel voitti Red Bullilla 2010-13 neljä maailmanmestaruutta. Tällä hetkellä hän johtaa MM-sarjaa ja saattaa palauttaa Ferrarin tällä kaudella mestariksi vuosikymmenen tauon jälkeen.

Avoin kysymys on, kestääkö Vettel paineet? Webberin mukaan Vettelin selkeänä heikkoutena on keskittymiskyvyn säilyttäminen, kun kisoihin tulee odottamattomia käänteitä.

– Sebastianilla on niitä ja noita. Hänellä on suunnitelma ja usein nämä sulamiset johtuvat kisojen epätavallisista tapahtumista, kuten turva-autoista, Webber sanoi Formula ykkösten podcastissa

Webber muistuttaa Vettelin tehneen keskittymisensä herpaantuessa välillä hämmästyttäviäkin temppuja. Viime vuoden Azerbaidzhanin kisassa hän kolaroi tahallisesti Lewis Hamiltonin auton kylkeen, kun ajettiin turva-auton takana. Vettel poltti päreensä Hamiltonin jarrutellessa edessä.

– Abu Dhabissa 2012 hän ajoi turva-auton perässä osuen DRS-tauluun. Ja näimme Azerbaidzhanin kisan, Webber toteaa.

– On hämmästyttävää, että hän saavuttaa maksimaalisen keskittymistason. Hän voittaa startatessaan paalulta. Mutta kun tulee hämmentäviä tilanteita, on hänellä vaikeampaa, Webber jatkaa.

Webber muistelee vuoden 2007 Japanin kisaa. Silloin vielä Toro Rossolla ajanut Vettel pilasi molempien sijan.

– Palkintosija oli todellakin tarjolla. Red Bull ja Toro Rosso olisivat olleet yhdessä palkintopallilla. Turva-auton perässä hän kolaroi perääni, Sebastian ja minä menimme ulos. Seb oli hämmentynyt, Webber toteaa.

Aika-ajoissakin Vettel oli Webberin mukaan ongelmissa, kun ei voinut tehdä selkeää suunnitelmaa.

– Hän vihasi sitä. Koska tilanne oli avoin. Olisivatko renkaat valmiit ensimmäisellä kierroksella, vai ehkä ajaisimmekin kaksi kierrosta vai yhden kierroksen? Hän usein vihasi sellaista, Webber kertoo.


Lue myös:

    Uusimmat