Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä oli saapunut hyvissä ajoin paikalle Matinkylän asemalle todistamaan länsimetron ensimmäisen junan liikennöintiä.
Mäkelä iloitsi suuresta osanottajamäärästä ja asemalaiturin tunnelmasta.
– En olisi uskonut, että näin paljon tulee ihmisiä. Tosi hyvältä tuntuu. Se meidän tärkein homma on saada metro palvelemaan alueen asukkaita, mutta näköjään moni muukin odottaa sitä.
Mäkelä arvioi, että paikalla oli reilut tuhat ihmistä. Hänen mukaansa metro on yksi vastaus kaupungistumisen haasteeseen, mutta sillä saralla on vielä tehtävää.
– Metro on siitä hyvä esimerkki, että se tukee kestävää kaupunkirakennetta ja älykästä liikennejärjestelmää. Metron lisäksi meidän pitäisi onnistua kehittämään päästötöntä lähi- ja liityntäliikennettä, ja olisi tosi tärkeää, että se olisi vielä paremmin käyttäjälähtöistä.
Mäkelä toteaa, että metro ei saa heikentää kenenkään liikkumispalvelua, vaan kaupungin pitäisi toimia siten, että hyvällä lähi- ja liityntäliikenteellä se pystyisi parantamaan jokaisen kaupunkilaisen liikkumista.
– Siinä on vielä kehittämistä ja sen pitäisi olla ketterämpi. Uskon, että digitalisaatio tuo uusia mahdollisuuksia, miten lähi- ja liityntäliikenne saadaan toimimaan. Maailmalla tehdään tällä hetkellä eniten patentteja lähiliikenteen alueella, ja uskon että Suomessakin käy niin.
Länsimetron kakkosvaiheen rakentamiseen tulee Mäkelän mukaan hyödyntää kaikki oppi, mitä matkan varrella on tarttunut mukaan.
