Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

100 000 latausta vuorokaudessa: Elmo teki selkeän kartan Länsimetron liityntäliikenteestä – "Ajattelin, että tällainen pitää olla"

Elmo Allén ja hänen laatimansa paranneltu kartta Länsimetron liityntäliikenteestä.
Elmo Allén ja hänen laatimansa paranneltu kartta Länsimetron liityntäliikenteestä.
Julkaistu 04.01.2018 16:22
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Elmon joululomallaan tekemä karttaa Länsimetron liityntäliikenteestä on saanut suitsutusta sosiaalisessa mediassa. Karttaa on ladattu jo niin paljon, että Elmon täytyi ostaa lisää latauskertoja. Nyt mies tarjoaa karttaansa HSL:n ostettavaksi, jotta sitä voisi käyttää rajattomasti – vaihtoehtoisesti hän suunnittelee joukkorahoituksen järjestämistä.

Helsinkiläinen Elmo Allén pakersi joululomalla, harrastuspohjalta, Länsimetron liityntäliikenteestä kartan, jota on käytetty jo lähes 100 000 kertaa, vaikka se julkaistiin vasta eilen.

Sivu, jolla kartta on, oli jo hetken alhaalla, sillä Allénin käyttämä ilmaisversio Googlen karttojen ohjelmistorajapinnasta salli vain 25 000 latausta päivässä. Nyt Allén on ostanut varsion, joka sallii 100 000 latausta.

– Suosio on kyllä yllättänyt, Allén kertoo MTV Uutisten haastattelussa.

2:05Monelle matkustajalle luvassa bussin vaihto

Virallista karttaa vaikea hahmottaa

Suosio on yllättänyt – tavallaan. Allén ei ihmettele, että HSL:n viralliselle kartalle haluttiin vaihtoehto. Se tarjoaa kyllä tarkkaa tietoa siitä, missä pysäkit tarkalleen ovat, mutta siitä on hankalaa saada selvää.

HSL: Voimme pohtia ostamista

Allénin pohdinnat siitä, miksi HSL ei ole itse toteuttanut vastaavaa karttaa, osuvat oikeaan.

HSL:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas kertoo, että heidän täytyy alusta asti miettiä, millaisilla tekniikoilla voidaan kuvata koko HSL:n liikennöintialuetta. Heidän täytyy ottaa huomioon erilaisten asiakkaiden tarpeet.

– Osa tykkää tällaisista Elmo-tyylisistä kartoista ja osa sellaisista, joissa näkyvät tarkemmin esimerkiksi maantieteelliset kohteet. Tarvetta olisi kaikille.

– Meillä ei ole kuitenkaan pysäkeilläkään pinta-alaa pitää ihan kaikkia vaihtoehtoja yllä, joten haemme parasta muotoa.

Kotikangas sanoo, että teoriassa on mahdollista, että HSL ostaisi Allénin tekemän kartan ja hoitaisi painatuksen, jotta asiaa ei tarvitsisi järjestää joukkorahoituksen keinoin.

– Miksemme voisi ostamistakin pohtia, jos se tuottaisi suurta iloa, että kartasta olisi tulostettu versio. En pidä sitä mahdottomana, mutta en voi vielä luvatakaan mitään. Täytyy käydä keskusteluja.

Allénin tekemä linjakartta on skemaattinen eli siinä maantiedettä on yksinkertaistettu. Sen sijaan sitä, minne linjat menevät, on helppoa seurata.

Myös se, kuinka paljon linjaa liikennöidään, on Allénin kartassa merkitty havainnollisesti linjaa merkitsevän viivan paksuudella.

– Virallinen kartta on sinistä spagettia. Jos haluaa nähdä linjojen kokonaisuuden, se ei ole kovin helppoa.

7:20Länsimetro joutui tositestiin kun työmatkaliikenne alkoi

"Helpoiten sen saa, kun tekee itse"

Allén on laatinut liikennekarttoja jo aiemmin harrastuksenaan ja hän tekee työkseenkin visualisointeja ohjelmistoyrityksessä. Juuri Länsimetrosta hän halusi tehdä kartan, sillä koki, että muutos alueen liikenteeseen on niin iso, että se vaati hyvää karttaa.

– Ajattelin, että tällainen pitää olla ja että helpoiten sen saa, kun tekee itse, Allén summaa.

– Kyllä HSL tiesi, että olen tekemässä tällaista, mutta heillä oli muita kiireitä eikä aikaa miettiä, pitäisikö heidän tilata tällainen kartta.

Allén käytti linjakartan tekoon kymmeniä tunteja joululomastaan ilman minkäänlaista korvausta ja se on täysin ilmaiseksi katsottavissa. Nyt hän suunnittelee joukkorahoituskampanjaa, jotta kartasta saataisiin myös PDF-versio ja se saataisiin myös tulostettuna.

4:16Tunnelmia aamun ensimmäiseltä vuorolta Länsimetrosta

Eikö ole turhauttavaa käyttää aikaa, osaamistaan ja rahojaankin saadakseen jotain, jonka toteutuksesta on teoriassa jo maksettu veroa?

– Onhan se vähän, tämä on raskasta työtä ja vaati kymmenien tuntien nysväämistä saada jokainen pysäkki paikalleen. Somesuosiota on kuitenkin ollut ihan hauska seurata ja tämä on nykyaikainen tapa toimia: ihmiset tekevät toisille ihmisille hyödyllisiä asioita.

Allénilla riittää ymmärrystä myös HSL:ää kohtaan.

– HSL:n työskentelytavassa on periaatteellinen ero. He ovat iso kuntayhtymä, joten heidän täytyy miettiä, miten tällaisia karttoja voisi koko seudulla hyödyntää, ja he miettivät koko prosessin valmiiksi ensin. Siihenhän voi mennä monta vuottakin. Minä taas olen prototyyppien tekijä.

– Onhan aina mahdollista, että HSL ostaisi ja painattaisi. Myytävänä tämä ainakin on.

Lisää aiheesta:

Pyörälenkillä Ohto sai timanttisen idean – pyörittää nyt tiiminsä kanssa karanteenisivustoa suomalaisille: "Uskon siihen, että kun autat, niin kyllä sinuakin autetaan"Voihan funikulaari! Somehitiksi noussut hissi oli jotain muuta, mitä havainnekuva antoi ymmärtää – muotoilija kertoo, miksi niin kävi: "Koppi on pieni osa koko projektia"Piileekö sinussakin pieni arkkitehti? Suomalaisesta kaupunkisuunnittelupelistä tuli maailmalla hittiLänsimetron avaisjaispäivää ei ole löyty lukkoon – oikeaa metroa odotellessa on tyydyttävä Länsiretroon18-vuotias älykkö Petteri saa nimensä asteroidiin! – Google värväsi töihin SveitsiinLähtisitkö sinä ruokapalkalla asiantuntijakeikalle? Kaisa Leka suivaantui ministeriön työtarjouksesta
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:24
    EU

    EU:n ympäristöministerien venähtänyt kokous päätyi kompromissiin

  • 20:42
    Kierrätys

    Suomalaiset hurahtivat second handiin eniten maailmassa – yksi ilmiö uhkaa

  • 19:15
    Israelin ja Hamasin sota

    Kommentti: Sota ei tietenkään lopu, vaikka Suomi tunnustaisi Palestiinan

  • 19:05
    Tasa-arvo

    Suomalainen Klubi äänestää taas naisten jäsenyydestä

  • 18:45
    Tulevaisuus

    Valtiovalta katsoi kristallipalloon: Pahin skenaario uhkaisi Suomen itsenäisyyttä – mahdollisuus myös globaaliin onneen