KANSI
RATAESITTELY
Espanjan GP:n näyttämö kulkee yleensä Barcelonan radan nimellä, mutta radan virallinen nimi on Circuit de Catalunya eli Katalonian moottorirata. Se sijaitsee Montmelòn pikkukaupungissa 30 kilometrin päässä Barcelonasta. Historian saatossa Barcelonan seudulla on ajettu Espanjan GP:tä myös Pedralbesin ja Montjuïcin katuradoilla.
Nykyisellä radalla on ajettu formula ykkösten GP-kisa sen valmistumisvuodesta 1991 lähtien. GP-kisan isännöimisen lisäksi Barcelonan rata on ollut F1-tallien tärkeimpiä testauspaikkoja, joten talleilla ja kuljettajilla on tästä radasta kaikista eniten kokemusta. Barcelonassa on usein nähty varsin pitkästyttäviä kilpailuja ehkä juuri siitä syystä, että rata on kaikille liiankin tuttu.
Radan loppuosa on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina. Ennen kauden 2004 alkua stadionaluetta edeltävää ns. La Caixa -mutkaa tehtiin tiukemmaksi. Renkaiden kannalta erittäin kuluttava rata sai alkuvuodesta 2005 uuden asvaltin, minkä johdosta rata nopeutui hieman.
Koska osa kuljettajista purnasi radan huonosta turvallisuudesta, niin ennen kautta 2007 rataa remontoitiin jälleen. Radan toiseksi viimeistä mutkaa muokattiin tiukemmaksi lisäämällä siihen shikaani, minkä seurauksena kuljettajien täytyy jarruttaa aikaisemmin, jolloin myös radan viimeisessä mutkassa ja varikon sisääntulossa ajetaan aiempaa hiljempaa. Uudistusten toivottiin helpottavan ohittamista, sillä aiemmin pääsuoralle ei pystynyt menemään aivan edellä ajavan perässä kiinni johtuen pääsuoraa edeltäneiden nopeiden mutkien aerodynaamisesta vaikutuksesta. Rataan tehdyistä muutoksista huolimatta ohittaminen on osoittautunut Barcelonassa edelleen hyvin vaikeaksi.
Samassa yhteydessä kahden viimeisen mutkan turva-alueet päällystettiin asvaltilla ja niihin lisättiin uudenmalliset turva-aidat. Turva-aluetta parannettiin myös radan keskivaiheen Würth-mutkassa. Myös varikkoa levennettiin ja tallien varikkotiloja lisättiin. Radan turva-alueiden parantamista on jatkettu sen jälkeenkin. Vuoden 2008 kilpailussa nähtiin kuitenkin paha onnettomuus, kun Heikki Kovalaisen auto syöksyi syvälle rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Kovalainen sai aivotärähdyksen ja joutui viettämään yön sairaalassa.
Rata tuo suomalaisille mieleen miellyttävämpiäkin muistoja, sillä Mika Häkkinen voitti siellä kolme GP:tä vuosina 1998-2000. Kimi Räikkönen on napannut Barcelonasta voitot vuosina 2005 ja 2008.
Useita pitkiä ja nopeahkoja kaarteita sisältävää Circuit de Catalunyan rataa pidetään todellisena mittatikkuna autojen aerodynamiikalle. Osin tästä syystä Barcelonan osakilpailu on ollut hyvä ennusmerkki kauden maailmanmestaria veikatessa. Radalla on ajettu 19 F1-osakilpailua, ja peräti 13 kertaa on GP:n voittaja kruunattu mestariksi kauden päätteeksi.
Myös MotoGP-sarja kilpailee Barcelonan radalla.
Rataennätys uudenmallisella radalla: 1.21,670 (Kimi Räikkönen, 2008)
GP-SAA
http://www.mtv3.fi/saa2007/incs/maailma.shtml?mode=country&lang=FI&init=mtv3_fi&continent=Europe&country=ES&defaultCity=ES_a0_c3
AIEMMAT VOITTAJAT
2009 Jenson Button, Brawn GP
2008 Kimi Räikkönen, Ferrari
2007 Felipe Massa, Ferrari
2006 Fernando Alonso, Renault
2005 Kimi Räikkönen, McLaren
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2003 Michael Schumacher, Ferrari
2002 Michael Schumacher, Ferrari
2001 Michael Schumacher, Ferrari
2000 Mika Häkkinen, McLaren
1999 Mika Häkkinen, McLaren
1998 Mika Häkkinen, McLaren
1997 Jacques Villeneuve, Williams
1996 Michael Schumacher, Ferrari
1995 Michael Schumacher, Benetton
1994 Damon Hill, Williams
1993 Alain Prost, Williams
1992 Nigel Mansell, Williams
1991 Nigel Mansell, Williams
1990 Alain Prost, Ferrari
1989 Ayrton Senna, McLaren
1988 Alain Prost, McLaren
1987 Nigel Mansell, Williams
1986 Ayrton Senna, Lotus
1981 Gilles Villeneuve, Ferrari
1979 Patrick Depailler, Ligier
1978 Mario Andretti, Lotus
1977 Mario Andretti, Lotus
1976 James Hunt, McLaren
1975 Jochen Mass, McLaren
1974 Niki Lauda, Ferrari
1973 Emerson Fittipaldi, Lotus
1972 Emerson Fittipaldi, Lotus
1971 Jackie Stewart, Tyrrell
1970 Jackie Stewart, March
1969 Jackie Stewart, Matra
1968 Graham Hill, Lotus
1954 Mike Hawthorn, Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo
GP-TRIVIA
Espanjan GP-kilpailu on vuosien saatossa ajettu viidellä eri radalla: Barcelonan lähellä Pedrablesissa 1951 ja 1954, Montjuïcin katuradalla Barcelonassa 1969, 1971, 1973 ja 1975, Madridin lähellä Jaramassa 1968, 1970, 1972, 1974, 1976-1979 ja 1981, Etelä-Espanjassa sijaitsevassa Jerezissä 1986-90 sekä Circuit de Catalunyalla Barcelonan lähettyvillä vuodesta 1991 lähtien.
Takavuosina tunnelma Circuit de Catalunyan katsomoissa oli usein laimea, mutta Fernando Alonson menestyksen synnyttämä formulabuumi on tehnyt Barcelonan kilpailusta melkoisen fiestan. Toisella maailmanmestaruuskaudellaan 2006 Alonso hullaannutti kotiyleisön voitollaan. Formulahuumassa Espanja sai toisenkin GP-kisan Valenciaan.
Parikymmentä kilometriä Barcelonan pohjoispuolella sijaitseva Circuit de Catalunya tuo myös suomalaisille mieleen miellyttäviä muistoja, sillä Mika Häkkinen voitti siellä kolme GP:tä vuosina 1998-2000 ja Kimi Räikkönen ajoi paalulta voittoon 2005 ja uudelleen 2008. Räikkönen kirjautti toissa vuoden kilpailussa nimiinsä hattutempun (paalupaikka, voitto ja nopein kierros) ja siirtyi MM-sarjan kärkeen yhdeksän pisteen erolla. Voitto jäi kuitenkin hänelle kauden viimeiseksi.
Vuoden 2008 kilpailu muistetaan myös Heikki Kovalaisen rajusta ulosajosta. Kovalaisen auto upposi syvälle rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. McLaren-kuski sai aivotärähdyksen ja joutui viettämään yön sairaalassa, mutta oli ajokunnossa jo seuraavassa kilpailussa. Barcelonan radalla on vältetty kuolemantapauksilta ja vakavilta loukkaantumisilta.
Saman tallin miehet ovat ottaneet kaksoisvoiton Circuit de Catalunyalla seitsemän kertaa: 1995 juhli Benetton (M.Schumacher-Herbert), vuosina 1998-2000 McLaren (Häkkinen-Coulthard), vuosina 2004 ja 2008 Ferrari (M. Schumacher-Barrichello ja Räikkönen-Massa) sekä viime vuonna Brawn (Button-Barrichello).
Barcelona on kuljettajille tuttuakin tutumpi, sillä radalla ajetaan paljon talvitestejä joka vuosi.
Eniten voittoja: Michael Schumacher (6)
Suomalaisvoittajat: Mika Häkkinen (1998, 1999 ja 2000), Kimi Räikkönen (2005 ja 2008)
Eniten paalupaikkoja: Michael Schumacher (7)
Eniten nopeimpia kierroksia: Michael Schumacher (7)
Viime vuoden voittaja: Jenson Button, Brawn 1.37.19,202 (2 varikkokäyntiä)
Viime vuonna paalulla: Jenson Button, Brawn 1.20,527
Viime vuoden nopein kierros: Rubens Barrichello, Brawn 1.22,762 (kierroksella 28)
MERKKIPAALUT
* McLaren-tallin historian 670:s Grand Prix.
* Aiemmin nimillä Jordan, Midland (MF1) ja Spyker toiminut Force India puolestaan kirjauttaa Espanjassa tilastoihin 40:nnen GP-kilpailun.
* Jos Espanjan GP:ssä voittoa juhlii joku viidestä saksalaiskuljettajasta, on se Saksalle 110:s voitto. Suomi on listalla viidentenä 44 voitolla.
* Michael Schumacherilla (1379) on mahdollisuus rikkoa 1400 MM-pisteen raja. Se edellyttää kerpeniläiseltä jättipottia, eli kisan voittoa.
* Jenson Buttonilla (387) on mahdollisuus rikkoa 400 MM-pisteen raja, jos hän sijoittuu kolmen parhaan joukkoon. Jos näin käy, tulee Buttonista historian 12:s kuljettaja, joka on tuon rajan pystynyt rikkomaan. Aktiivikuljettajista tuon rajan ovat ylittäneet Schumacher, Alonso ja Barrichello. Lähimpänä listalla, 11:ntenä, on Mika Häkkinen 420 pisteellä.
* Red Bullin aussikuljettaja Mark Webber ylittänee Espanjassa 200 MM-pisteen rajan. Nyt Webberillä on kasassa 197,5 pistettä. Aiemmin tuon rajan on ylittänyt 36 kuljettajaa.
* Seuraava paalupaikka nostaa Fernando Alonson yksin paalupaikkatilaston sijalle 11. Tähän mennessä 18 kertaa aika-ajojen nopeimman kierrosajan ajanut espanjalaiskuljettaja jakaa tuon sijoituksen tällä hetkellä legendaaristen Mario Andrettin ja René Arnoux'n kanssa.
* Seuraava palkintokorokesijoitus nostaa Fernando Alonson yksin sijalle yhdeksän, ohi Niki Laudan. Tällä hetkellä molemmilla on tilastoissa 54 palkintosijoitusta. Aktiivikuljettajista edellä ovat Michael Schumacher ykkösenä (154) ja Rubens Barrichello neljäntenä (68). Suomalaisista Kimi Räikkönen on jaetulla viidennellä sijalla yhdessä ex-tallikaverinsa David Coulthardin kanssa. Molemmat ajoivat 62 kertaa kolmen joukkoon.
* Lewis Hamiltonin seuraava palkintokorokesijoitus on engelsmannin uran 30:s.
KUNTOPUNTARI
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/erik.shtml?Kuntopuntari
KUVAT
(MTV3)