Esikoululaisten mielestä eskarissa parasta on leikki – "Eskarin ei pidä olla liian koulumainen"

Leluja hiekkalaatikolla.
Selvästi tylsimpiä asioita esikoulussa ovat lasten vastausten perusteella tehtävät, oppiaineet ja ohjattu toiminta sekä lepohetket.Lehtikuva
Julkaistu 13.05.2025 00:01

MTV UUTISET – STT

Lapsibarometrista selviää, että heikommin toimeen tulevien perheiden lapset kokevat muita useammin joutuvansa kiusatuksi esikoulussa.

Yli puolet 6–7-vuotiaista lapsista ajattelee, että parasta esikoulussa ovat pelit ja leikit, ilmenee Lapsibarometrista. Noin kolmasosa lapsista kertoo, ettei saa eskarissa leikkiä tarpeeksi.

Selvästi tylsimpiä asioita esikoulussa ovat lasten vastausten perusteella tehtävät, oppiaineet ja ohjattu toiminta sekä lepohetket. Melkein kolmasosan mielestä esikoulussa ei ole mitään tylsää.

Pojat pitävät tyttöjä useammin tehtäviä, oppiaineita tai ohjattua toimintaa esikoulun tylsimpänä asiana.

Lisäksi barometrista selviää, että heikommin toimeen tulevien perheiden lapset kokevat muita useammin joutuvansa kiusatuksi esikoulussa. Lapsista lähes 60 prosenttia kertoo joutuvansa kiusatuksi joskus. Hieman yli 40 prosenttia ilmoittaa, ettei tule koskaan kiusatuksi esikoulussa.

Pojat kertovat tyttöjä useammin siitä, etteivät he saa esikoulussa apua sitä tarvitessaan.

Lapsibarometri perustuu yli 400 lapsen puhelinhaastatteluun. Haastattelut tehtiin viime keväänä. Tänä vuonna selvitettiin, millaisia näkemyksiä lapsilla on esikoulun käytännöistä, esikoulun arjen mielekkyyttä lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä oppimisesta ja oppimisen tuesta esikoulussa.

Lapsibarometri on vuodesta 2016 lähtien kahden tai kolmen vuoden välein toteutettu 6–7-vuotiaiden Suomessa asuvien lasten näkemyksiä kartoittava tutkimussarja.

"Lasten näkemykset on tärkeää huomioida"

Lapsibarometrin toimittaja, erikoistutkija Terhi Tuukkanen muistuttaa, että tutkimusten mukaan leikkiin käytetty aika ei ole pois oppimisesta, vaan tukee sitä.

– Eskarin ei pidä olla liian koulumainen, vaan on tärkeää antaa tilaa ja aikaa leikille ja lapsille mieluisille asioille, Tuukkanen sanoo tiedotteessa.

Hänen mukaansa leikin roolia olisi syytä pohtia ja vahvistaa esiopetuksen lisäksi myös peruskoulussa.

– Lasten näkemykset on tärkeää huomioida nyt, kun kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on päättynyt ja tehdään päätöksiä esiopetuksen kestosta ja sisällöistä jatkossa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttama kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kesti elokuun 2021 alusta viime vuoden toukokuun loppuun.

Tuoreimmat aiheesta

Lapset