Erikoinen suomalaishärveli hyväksyttiin liikennekäyttöön: "Nyt tuli tehtyä jotain ainutlaatuista"

Suomalaisvalmisteinen kulkuneuvo on suunniteltu mahdollistamaan päästötön lähiliikkuminen tavaroiden ja matkustajan kanssa. Tyyppihyväksynnän saaneessa ajoneuvossa on kaksi vierekkäistä paikkaa ja tavaratila.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tyyppihyväksynyt tieliikennekäyttöön sähkökäyttöisen, kotimaisen ja kaksipaikkaisen ajoneuvon. Scouter edustaa uutta tapaa liikkua ilman lähipäästöjä.

– Nyt tuli tehtyä jotain ainutlaatuista, mitä kukaan ei ole aiemmin tehnyt, Scouter Mobility Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Petri Pitkänen iloitsee yhtiönsä tiedotteessa.

Scouter on nelipyöräinen L1e-A-luokan ajoneuvo, jolla voi ajaa siellä missä polkupyörälläkin – pyöräilyn liikennesäännöillä. Scouterin kuljettajalta ei vaadita ajokorttia, mutta liikennevakuutus on pakollinen. Härvelin maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.

– Päästöttömyyden ohella yksinkertaisuus, turvallisuus ja hauskuus ovat olleet keskeisiä suunnittelukriteereitämme. Kun ensimmäisenä tekee jotain sellaista, mitä kukaan ei ole tullut ajatelleeksi, on matka väistämättä jännittävä. Tavanomaisesta poikkeavat ratkaisut haastavat vanhaan ajatteluun pohjaavan maailman, Pitkänen kertoo Traficomin tiedotteessa.

Tyyppihyväksyntä kotimaisin voimin 

Scouter on ensimmäinen sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo, joka on saanut Suomessa EU-tyyppihyväksynnän.

– Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajoneuvo pystytään hyväksymään tieliikenteeseen myös muualla Euroopassa suomalaisen hyväksynnän perusteella, Traficomin asiantuntija Jukka Juhola hehkuttaa tiedotteessa.

Ajoneuvoluokka L1e-A, mihin Scouterkin kuuluu, on harvinainen, joten sen tekniset vaatimukset ovat etenkin 4-pyöräiselle ajoneuvolle vaatineet uuden soveltamista. Lisäksi hyväksyntään liittyvät testausmenetelmät ovat vaatineet tutkimuslaitoksilta panostuksia.

Päävastuu Scouterin hyväksyntätestauksessa on ollut suomalaisella Testmillillä.

– Kun suomalainen ajoneuvoteollisuus tuottaa uudenlaisia tuotteita, täytyy myös meidän pystyä tuottamaan niiden tarvitsemia testauspalveluita. Tätä johtoajatusta olemme toteuttaneet koko yrityksemme historian ajan ja olimme alusta saakka innolla mukana myös Scouterin hankkeessa, sanoo Testmillin toimitusjohtaja Teemu Lindfors Traficomin tiedotteessa.

Ajoneuvon sähköiseen voimansiirtoon liittyvät testit ovat puolestaan VTT:n käsialaa.

– Muutos fossiilisista polttoaineista sähköön tuo markkinoille voimalinjaltaan täysin uudenlaisia ajoneuvoja. Meillä VTT:llä on vahvaa osaamista tähän muutokseen liittyen, taustoittaa tiedotteessa VTT:n erikoistutkija Jenni Pippuri-Mäkeläinen.

Scouterin tuotanto käynnistyy syksyllä 2021.

Mikä on pyöräkatu ja mitä autoilijan pitää huomioida sitä ajaessa? 1:36
Mikä on pyöräkatu ja mitä sillä ajaessa pitää huomioida?

Lähteet: Scouter, Traficom

Lue myös:

    Uusimmat