Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma Volkswagen Tiguan – VW teki sen taas

Julkaistu 23.04.2016 08:20
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Terävämpi ulkomuoto, väljemmät sisätilat, uudet moottorit ja entistä vaikuttavampi laatuvaikutelma – uusi Tiguan ei varsinaisesti yllätä, eikä sen tarvitsekaan.

Tämä laulu kyllästyttää varmasti jo monia, mutta minkäs teet. Uusi Volkswagen Tiguan on juuri niin Volkswagen kuin olettaa saattaa. Sen ulkonäkö ei sen paremmin hätkähdytä kuin ärsytäkkään. Sama linja jatkuu myös sisätiloissa. Ergonomia on kohdallaan, kaikki on paikoillaan saksalaisella järjestelmällisyydellä.

Tiguanissa ei ole oikeastaan digitaalista mittaristoa lukuunottamatta yhtään yksityiskohtaa, joka pomppaisi silmään vau-efektillä tehostettuna. Tylsäksi sitä ei kuitenkaan voi haukkua. Monet yksityiskohdat on tehty niin huolella, että ne kestävät tarkempaakin huomiota. Otetaan esimerkiksi ajovalot ja takavalot. Tarkemmin katsottuna ne ovat kuin korut. Silmät ovat sielun peili, ja ajovalot ovat ikkuna auton sieluun.

Loppupeleissä Tiguanin ehdoton vahvuus on kuitenkin se, ettei siitä löydy oikein heikkouksia. Tämä äärimmäinen hiominen on syönyt autosta ne monien autojen luonteeseen kuuluvat särmät. Ajossa Tiguan on vaivaton, mukava ja hiljainen. Se ei kannusta ajamaan kurveihin ylikovaa tai herätä muutenkaan suurta ajamisen iloa. Ja juuri tästä muodostuu kaikkien VW-tuotteiden persoona. Ne eivät tee suurta numeroa itsestään, mutta ilman niitä autoileva maailma olisi paljon tylsempi paikka. VW:t ovat automaailman suurin paradoksi.

Suurin juttu minusta Tiguanissa on kuitenkin se, että se jakaa luonnollisesti tekniikan muiden modulaariselle pohjalevylle kasattujen VW-tuotteiden kanssa. Teknisesti auto on siis varsin lähellä tila-auto Tourania. Tämä näkyy monessakin asiassa, kuten takajalkatiloissa. Myös pituussuunnassa säädettävä takaistuin on tila-autoista tuttu ratkaisu. Vetämällä istuimet etuasentoon kasvaa tavaratila merkittävästi, ja pikkulapset ovat silti vielä tyytyväisiä. Jos takapenkillä kuljetetaan puolestaan aikuisia, heille luodaan edustustason tilat viemällä takaistuimet takimmaiseen asentoon. Tavaratilan monikäyttöisyyttä parannetaan vielä lisäksi kolmessa osassa taittuvilla takaistuimen selkänojilla. Lisäksi ympäri autoa löytyy erilaisia pieniä säilytystiloja, ja onpa lapsille etuistuinten selkänojista esiin taitettavat lentokonepöydätkin – ja vielä integroiduilla ja esiin vedettävillä mukitelineillä. Saksalainen ajattelee elämää suurempia kokonaisuuksia yksityiskohtien kautta, ja sen huomaa.

Ensimmäiset Tiguanit ovat saapuneet juuri Suomeen, ja malliston hinnat alkavat 38 827 eurosta. Maahantuojan arvion mukaan suosikkimalli tulee olemaan nelivetoinen ja 150-hevosvoimainen diesel DSG-automaatilla, jonka hinnat alkavat 41 761 eurosta. Musta kortti saattaa olla 150-hevosvoimainen ja DSG-automaatilla varustettu bensaturbo, joka lisätään hinnastoon kesäkuussa.

Kuva: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Ranger Rover Velar – ehkä maailman tyylikkäin SUVEnsituntuma: Uusi Ford Fiesta jatkaa tutuilla vahvuuksillaEnsituntuma: Opel sai ranskalaista verta suoniinsa – lopputulos vakuuttaaKoeajo: Giulian Neliapilassa ainesta viettelysten vaunuksiSeatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästiKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaan
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki