Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Skodan uudella katumaasturilla voittajan geenit

Julkaistu 01.09.2016 21:46
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Skodan uuden Kodiaq-maasturin maailman ensi-ilta oli tänään torstaina Berliinissä. Esittely lehdistölle oli staattinen eli autoa ei vielä päässyt ajamaan, mutta Teknavin sisältöyhteistyökumppani Autozeitung tarjoilee kuitenkin jo ajokokemuksia Skoda-uutuudesta – joskin ensin vain etumatkustajan paikalta.

Kohta sen aika vihdoin on, Skodan uusi 4,7 metriä pitkä valmistautuu valloittamaan eurooppalaisten sydämet Pariisin autonäyttelyssä reilun kuukauden kuluttua. Vahvasti keulastaan ja perästään huputettu auto seisoo isolla asfalttikentällä. Auton lopulliset linjat halutaan pitää vielä salassa, mutta Genevessä esitelty konseptiauto Vision S antaa varmasti melko tarkan kuvan siitä, mitä on odotettavissa.

Skodan odotukset Kodiaqin suhteen eivät ole pienet: sen pitäisi tehdä sama kuin mikä Yeti on todistanut jo luokkaa alempana. Skoda osaa rakentaa maailman järkevimmät autot.

Skodat tunnetaan ennen kaikkea siitä, että ne tarjoavat paljon autoa houkuttelevaan hintaan. Kodiaq ei ole poikkeus, joskin sen hinnat ovat vielä vahvistamatta. Tämän lisäksi Kodiaqilla on kuitenkin myös toinen tehtävä: sen pitäisi jatkaa uudesta Superbista alkanutta ja entistä terävämmän Skoda-tyylin levittämistä. Samalla Kodiaq on auto, jolle on vaikea löytää suoranaista kilpailijaa – kun ostokriteeriksi asetetaan sekä auton koko että hinta.

Kodiaq rakentuu samalle pohjalevylle kuin uusi Volkswagen Tiguan, mutta on tätä selvästi eli noin puoli numeroa isompi. Kokoero samaan tekniikkaan perustuvaan tuoreeseen Seat Atecaan on puolestaan jo yhden kokokonaisen kokoluokan verran.

Kodiaqin huputetun keulan alla surraa VW-konsernin tuttu, hyväksi todettu ja suomalaistenkin suosima kaksilitrainen diesel, josta otetaan irti 150 hevosvoimaa. Isohko mutta noin 1 600-kiloisena yllättävän kevyt Kodiaq liikkuu sen voimin eleettömästi. Muukin moottorivalikoima on tuttu Tiguanista.

Ensivaikutelma Kodiaqista on mukavuuspainotteinen. Ratin takana istuu Skodan pääjohtaja Bernhard Maier. ”Kodiaq alleviivaa Skodan strategiaa rakentaa omanlaisiaan tuotteita, jotka vetoavat paitsi järkiperäisiin asiakkaisiin myös herättävät entistä enemmän tunteita kaikenlaisten asiakkaiden keskuudessa.”

Koeajoautossa on neliveto, ja sen valitsee luultavimmin valtaosa asiakkaista, vaikka etuvetoisiakin versioita tulee tarjolle. Pienitehoisin bensakone ja diesel ovat etuvetoja.

Maier ohjastaa autoa suljetulla testialueella. Kodiaq taipuu ketterästi keilojen välissä. Maier on tyytyväinen ohjaukseen. ”Halusimme Kodiaqin ohjauksesta tarkan ja tunnokkaan.” Kodiaq vaikuttaisi myös kulkevan äärettömän suoraan ja rullaavaan kevyesti. Melutasokin on korvakuulolla kohdallaan.

Näitä suuremman vaikutuksen tekee kuitenkin tyypillinen Skoda-vahvuus eli erittäin hyvät sisätilat. Matkustamo on itse asiassa saman mittainen kuin Skoda Superbissa – jalkatilat eivät lopu siis ihan heti kesken. Myös pää- ja polvitilaa on runsaasti joka suuntaan. Ainoastaan melko kookas keskitunneli verottaa jonkin verran jalkatiloja takana.

Kodiaq on auto, jolle on vaikea löytää suoranaista kilpailijaa – kun ostokriteeriksi asetetaan sekä auton koko että hinta.

Tavaratila on iso, ja testiautossamme tavaratilan alta taittuvat esiin vielä väliaikaiset lisäistuimet: Kodiaq on siis tarvittaessa 7-paikkainen. Ilman lisäistuimia eli 5-paikkaisena tavaratila on 700-litraisena suorastaan jättikokoa.

Kojelauta ja mittaristo ovat tyypillistä Skodaa. Ergonomia on hyvä, ja niin mittaristo kuin hallintalaitteekin luovat selkeän ja kikkailemattoman vaikutelman. Mittaristo on siis vielä perinteinen, mutta reilun vuoden kuluttua tarjolle on tulossa myös kuljettajan toiveiden mukaan mukautuva digitaalinen mittaristo.

Tutun ja turvallisen lisäksi Kodiaqissa on toki myös melko lailla uutta, ja iso osa tästä liittyy erilaisiin viihde- ja tietojärjestelmiin. Niistä isoa osaa komennetaan ison 8-tuumaisen näytön kautta. Navigoinnissa tukeudutaan lähes reaaliajassa toimivaan Google Mapsiin.

Ensivaikutelma uudesta Skoda-maasturista on lupauksia herättävä. Jos auton hinnat saadaan kohdalleen, Kodiaqilla on hyvät eväät nousta luokkansa kärkeen.

Lue myös: Skoda paljasti historiansa ensimmäinen ison katumaasturin – tälläinen on uusi Kodiaq

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Uusi SsangYong Rexton kurottaa korkealleKoeajossa Skoda Kodiaq: paljon hyvää, hyvin vähän moitittavaaSkoda paljasti historiansa ensimmäinen ison katumaasturin – tälläinen on uusi KodiaqSeatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästiKoeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaanEnsituntuma Seatin kauan odotetusta katumaasturista
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras

  • 07.08.202213:55
    Autot

    Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."