Skodan uuden Kodiaq-maasturin maailman ensi-ilta oli tänään torstaina Berliinissä. Esittely lehdistölle oli staattinen eli autoa ei vielä päässyt ajamaan, mutta Teknavin sisältöyhteistyökumppani Autozeitung tarjoilee kuitenkin jo ajokokemuksia Skoda-uutuudesta – joskin ensin vain etumatkustajan paikalta.
Kohta sen aika vihdoin on, Skodan uusi 4,7 metriä pitkä valmistautuu valloittamaan eurooppalaisten sydämet Pariisin autonäyttelyssä reilun kuukauden kuluttua. Vahvasti keulastaan ja perästään huputettu auto seisoo isolla asfalttikentällä. Auton lopulliset linjat halutaan pitää vielä salassa, mutta Genevessä esitelty konseptiauto Vision S antaa varmasti melko tarkan kuvan siitä, mitä on odotettavissa.
Skodan odotukset Kodiaqin suhteen eivät ole pienet: sen pitäisi tehdä sama kuin mikä Yeti on todistanut jo luokkaa alempana. Skoda osaa rakentaa maailman järkevimmät autot.
Skodat tunnetaan ennen kaikkea siitä, että ne tarjoavat paljon autoa houkuttelevaan hintaan. Kodiaq ei ole poikkeus, joskin sen hinnat ovat vielä vahvistamatta. Tämän lisäksi Kodiaqilla on kuitenkin myös toinen tehtävä: sen pitäisi jatkaa uudesta Superbista alkanutta ja entistä terävämmän Skoda-tyylin levittämistä. Samalla Kodiaq on auto, jolle on vaikea löytää suoranaista kilpailijaa – kun ostokriteeriksi asetetaan sekä auton koko että hinta.
Kodiaq rakentuu samalle pohjalevylle kuin uusi Volkswagen Tiguan, mutta on tätä selvästi eli noin puoli numeroa isompi. Kokoero samaan tekniikkaan perustuvaan tuoreeseen Seat Atecaan on puolestaan jo yhden kokokonaisen kokoluokan verran.




