Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Opelin iso farkku sai maastomausteet

Julkaistu 17.11.2017 20:50
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Opel on marssittanut kuluvan vuoden aikana tasaiseen tahtiin uutuuksia esille. Viimeisimpänä joukkoon liittyi Insignia Country Tourer.

Hinta alkaen 35 050 €
Koeajoauto 52 724 €

Erilaiset maastotyylit puhuttelevat autoilijoita kaikissa kokoluokissa. Pienten ja isojen katumaastureiden joukossa näkyy entistä enemmän myös hieman vakiota korkeammalla maavaralla ja ronskimmalla ilmeelle varustettuja maastofarkkuja.

Näiden joukkoon lukeutuu myös Opel Insignia Country Tourer. Vakiomalliseen farmariin eli Sports Toureriin verrattuna auton maavaraa on korotettu 25 millimetrillä, minkä lisäksi maastohenkisyyttä korostetaan mustilla muovihelmoilla ja alustan paremmalla suojauksella. Tämän tyyliselle autolle on selkeästi myös ollut kysyntää, sillä vuonna 2014 esitelty edeltäjä nappasi edellisen korimallin Insignian myynnistä noin 15 prosentin osuuden.

Uuden korimallivaihtoehdon lisäksi Opel laajensi Insignian moottorivalikoimaa uudella kahdella turbolla ahdetulla dieselvaihtoehdolla. Pääsimmekin ottamaan ensituntumat juuri tästä aina nelivetoisesta ja automaattivaihteistolla varustetusta 210-hevosvoimaisesta versiosta.

Uuden Insignian tehokkaampien moottoreiden yhteydessä nähdään ensimmäistä kertaa Opelin käytössä 8-portainen automaattivaihteisto. Se on erittäin tervetullut uutuus hieman vanhentuneen 6-portaisen vaihteiston rinnalle. Dieselmalliston lippulaiva lähteekin liikkeelle erittäin sivistyneesti. Vääntöä kaksivaiheisesti ahdettu moottori tarjoaa 480 newtonmetriä jo 1 500 minuuttikierroksella, joten vaihteisto latoo tiheään tahtiin isompaa vaihdetta sisään. Vaihdot ovat nykytyyliin sivistyneitä ja huomaamattomia.

Rajummin kiihdytettäessä ja kierrosten noustessa moottorin ääni kuuluu melko selkeästi sisälle. Meno voisi olla tehoihin nähden hieman pirteämpääkin, ja osa verkkaudesta lankeaa hieman hitaasti vaihtavan vaihteiston syyksi. Normaalissa ajossa tämä ei kuitenkaan ole missään määrin häiritsevä ongelma.

Tämän moottorin yhteydessä Insignia Country Tourer on aina nelivetoinen. Opel on toteuttanut Insigniassa nelivedon taka-akseliston yhteydessä molempien vetoakseleiden omalla monilevykytkimellä, ja järjestelmä kulkee nimellä Twinster. Tämän avulla taka-akselille johdettavasta voimasta pystytään helposti ohjaamaan 100 prosenttia yhdelle pyörälle, ja järjestelmän luvataan myös vähentävän aliohjautumista. Kokonaisuudessaan taka-akselille johdetaan enimmillään 50 prosenttia voimasta.

Kaikki Country Tourerit 2,0-litraiset versiot ovat myös meillä varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella. Asetuksia on Normal-tilan mukautuvan vaimennuksen lisäksi mukavuuspainotteinen Tour sekä urheilullinen Sport. Ensituntumien perusteella alustasta löytyy ripaus pintakovuutta mukavimmallakin asetuksella, mikä voi osaltaan johtua myös korkeammasta alustasta ja isommista pyöristä. Isommat epätasaisuudet puolestaan ylittyvät miellyttävän pehmeästi.

Uusi Insignia Country Tourer tarjoaa normaalia versiota persoonallisemman ja paremmin mökkiteille sopivan vaihtoehdon. Se tarjoaa normaalista mallista tuttuun tapaan hyvän perusvarustelun, jota voi täydentää suhteellisen kilpailukykyisesti hinnoitelluilla varustepaketeilla. Ja mitä auton kokoon tulee, niin sinne mahtuu isompikin perhe tavaroineen; takana on hulppeat jalkatilat ja perusmuodossaan tavaratilaa on tarjolla 560 litraa.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Ensituntuma: Uusi Opel Insignia Sports Tourer – se suositumpi korimalli
Koeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkein
Kotimaan ensituntuma Opelin lippulaivasta – Insignia Grand Sport kirii premiumin kannoilla
Opelin mallitykitys jatkuu – 7 uutta automallia vuoden 2017 aikana

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Mustang 2,3 EcoBoost – Amerikan meininkiä aiempaa taloudellisemminEnsituntuma: Seat Arona – kaikki hyvinEnsituntumat Volkswagenin uusimmasta SUV-tulokkaasta – T-Roc täydentää T-perhettäEnsituntuma: Uusi Opel Insignia Sports Tourer – se suositumpi korimalliKoeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkeinEnsituntumat Opelin uudesta lippulaivasta – kovan luokan haastaja
OpelAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Opel
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 27.06.202306:27
    Autot

    Opel paljasti uuden logonsa

  • 05.10.202217:27
    Autot

    Peräti 57 prosenttia Opel Astroista vakuutetaan yhteen ja samaan yhtiöön – vakuutuspomo kertoo, mistä se voi johtua

  • 20.04.202216:32
    Varkaudet

    Katalysaattorivarkaat riivaavat autoilijoita Länsi-Uudellamaalla – erityisesti nämä merkit ovat vorojen kiinnostuksen kohteena

  • 28.01.202206:25
    Autot

    Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan – autojätin tuontiohjelmaan jo helmikuussa