Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Isosti ja pienesti uudistunut Mercedes-Benz C-sarja

Julkaistu 21.06.2018 07:15
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

C-sarjalainen on Mercedeksen globaalisti myydyin automalli. Nyt C-sarja koki ison uudistuksen, jossa muun muassa lähes koko moottoripaletti laitettiin uusiksi.

Hinta alkaen 39 398 €

Automallit kokevat yleensä malli-ikänsä puolivälissä hieman isompia päivityksiä. Välillä muutokset ovat lähinnä kosmeettisia, mutta ajoittain tapahtuu myös merkittäviä päivityksiä. Ulkonäöllisesti C-sarjan päivitykset ovat suhteellisen pieniä, mutta konehuoneen ja sähköjärjestelmien puolella lähes kaikki on pistetty uusiksi.

Pääsimme ottamaan ensituntumat kenties malliston mielenkiintoisimmasta moottoriversiosta. Uuden C 200 -mallin voimanlähteenä toimii uuden sukupolven 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori, jonka yhteydessä nähdään 48 voltin sähköjärjestelmä. Järjestelmä koostuu hihnan välityksellä kampiakseliin kytketystä 10 kW:n tehoisesta käynnistingeneraattorista ja pienestä akusta. Generaattori lataa 48 voltin akkujärjestelmän lisäksi myös auton 12-voltin akkua esimerkiksi jarrutuksissa, ja toimii starttimoottorina start-stop-järjestelmän yhteydessä. Perinteisen laturin tarve siis vähenee, mikä parantaa nykypäivänä tärkeää taloudellisuutta. Tehoa vaativissa tilanteissa käynnistingeneraattori antaa kampiakselille lisätehoa 10 kW:n verran ja lisävääntöä on tarjolla 160 newtonmetriä. Tähän perustuu myös järjestelmä EQ Boost -nimitys. Vaihteistona toimii aina 9-portainen automaattivaihteisto.

Ensimetreiltä lähtien voimalinjan toimintaa leimaa pehmeys. Vaihteisto toimii huomaamattomasti, ja start-stop-tilanteissa moottorin sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja sivistyneesti. Nopeissa kiihdytyksissä toiminta voisi kuitenkin olla ripeämpää. Vaikka olisi jo manuaalisesti hakenut sopivan vaihteen ja moottori olisi tehoalueella, kestää yllättävän kauan ennen kuin niin sanotusti alkaa tapahtua. Veto päällä vaihdot tapahtuvat määrätietoisesti, mutta edelleen sivistyneesti. Kovalla rasituksella moottorin ääni voisi olla hieman sivistyneempi, mutta toisaalta Suomessa ääni todennäköisesti peittyy rengasmelun alle.

Alustan toiminta on kokonaisuudessaan vakuuttavaa. Koeajoauton säädettävän iskunvaimennuksen Comfort-asetus tarjoaa rauhallisessa ajossa hyvän mukavuuden, mutta pitää menon ryhdikkäänä myös nopeuden noustessa. Sport ja Sport+ -asetukset puolestaan menevät ainakin arkiajoa ajatellen turhan pintakovan puolelle. Koeajojen perusteella niiden merkitys tulee esille vasta saksalaisella autobahnalla yli 200 km/h nopeuksissa.

Auton sisäiset päivitykset näkyvät myös kuljettajaa avustavissa järjestelmissä. Uudistunut C-sarja on kykenevä puoliautonomiseen etenemiseen sopivissa olosuhteissa, eli se sekä säätää nopeutta että pysyy kaistalla itsenäisesti. Lisäksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa entistä enemmän kohteita ja tarvittaessa aloittaa auton pysäyttämisen törmäämisen välttämiseksi. Pysäköity auto puolestaan osaa välittää kuljettajalla viestin mahdollisesti autoon kohdistuneesta osumasta esimerkiksi parkkapaikalla.

Mercedes on tehnyt C-sarjan poikkeuksellisen ison uudistuksen tyylikkäästi. Ulkoisista muutoksista eron huomatakseen täytyy olla asiasta kiinnostunut, ja sisältä päivityksen huomaa lähinnä uudistuneista näytöistä. Uuden moottorin pientä iskutilavuutta, tai sen avustavia sähkölaitteita ei havaitse kuljettajan paikalta kuin pienistä yksityiskohdista. Jottei uudistusten bongailu jäisi vain yhden korimallin harteille Mercedes uudisti kaikki neljä korimallia samalla kertaa, joskin kaksiovisten versioiden hinnat julkaistaan vasta myöhemmin.

Palaamme lähiaikoina uudistuneen C-sarjan pariin kattavampien koeajojen merkeissä.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Uuden sukupolven Porsche 911 on parempi paketti kuin koskaanEnsituntumat Audin ensimmäisestä sähköauto e-tronista – hiottu kokonaisuusEnsituntuma: Jaguar I-Pace on itsevarma sähköautouutuusEnsituntuma: Honda Civic Type R – se kaikista siisteinRange Roverin mallisto täydentyy tärkeällä hybridillä – haimme ensituntumat suoraan Los AngelesistaEnsituntumat Audin uudesta suosikkimaasturista – tylsän hyvä suoritus
Mercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!