C-sarjalainen on Mercedeksen globaalisti myydyin automalli. Nyt C-sarja koki ison uudistuksen, jossa muun muassa lähes koko moottoripaletti laitettiin uusiksi.
Hinta alkaen 39 398 €
Automallit kokevat yleensä malli-ikänsä puolivälissä hieman isompia päivityksiä. Välillä muutokset ovat lähinnä kosmeettisia, mutta ajoittain tapahtuu myös merkittäviä päivityksiä. Ulkonäöllisesti C-sarjan päivitykset ovat suhteellisen pieniä, mutta konehuoneen ja sähköjärjestelmien puolella lähes kaikki on pistetty uusiksi.
Pääsimme ottamaan ensituntumat kenties malliston mielenkiintoisimmasta moottoriversiosta. Uuden C 200 -mallin voimanlähteenä toimii uuden sukupolven 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori, jonka yhteydessä nähdään 48 voltin sähköjärjestelmä. Järjestelmä koostuu hihnan välityksellä kampiakseliin kytketystä 10 kW:n tehoisesta käynnistingeneraattorista ja pienestä akusta. Generaattori lataa 48 voltin akkujärjestelmän lisäksi myös auton 12-voltin akkua esimerkiksi jarrutuksissa, ja toimii starttimoottorina start-stop-järjestelmän yhteydessä. Perinteisen laturin tarve siis vähenee, mikä parantaa nykypäivänä tärkeää taloudellisuutta. Tehoa vaativissa tilanteissa käynnistingeneraattori antaa kampiakselille lisätehoa 10 kW:n verran ja lisävääntöä on tarjolla 160 newtonmetriä. Tähän perustuu myös järjestelmä EQ Boost -nimitys. Vaihteistona toimii aina 9-portainen automaattivaihteisto.
Ensimetreiltä lähtien voimalinjan toimintaa leimaa pehmeys. Vaihteisto toimii huomaamattomasti, ja start-stop-tilanteissa moottorin sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja sivistyneesti. Nopeissa kiihdytyksissä toiminta voisi kuitenkin olla ripeämpää. Vaikka olisi jo manuaalisesti hakenut sopivan vaihteen ja moottori olisi tehoalueella, kestää yllättävän kauan ennen kuin niin sanotusti alkaa tapahtua. Veto päällä vaihdot tapahtuvat määrätietoisesti, mutta edelleen sivistyneesti. Kovalla rasituksella moottorin ääni voisi olla hieman sivistyneempi, mutta toisaalta Suomessa ääni todennäköisesti peittyy rengasmelun alle.
Alustan toiminta on kokonaisuudessaan vakuuttavaa. Koeajoauton säädettävän iskunvaimennuksen Comfort-asetus tarjoaa rauhallisessa ajossa hyvän mukavuuden, mutta pitää menon ryhdikkäänä myös nopeuden noustessa. Sport ja Sport+ -asetukset puolestaan menevät ainakin arkiajoa ajatellen turhan pintakovan puolelle. Koeajojen perusteella niiden merkitys tulee esille vasta saksalaisella autobahnalla yli 200 km/h nopeuksissa.
Auton sisäiset päivitykset näkyvät myös kuljettajaa avustavissa järjestelmissä. Uudistunut C-sarja on kykenevä puoliautonomiseen etenemiseen sopivissa olosuhteissa, eli se sekä säätää nopeutta että pysyy kaistalla itsenäisesti. Lisäksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa entistä enemmän kohteita ja tarvittaessa aloittaa auton pysäyttämisen törmäämisen välttämiseksi. Pysäköity auto puolestaan osaa välittää kuljettajalla viestin mahdollisesti autoon kohdistuneesta osumasta esimerkiksi parkkapaikalla.
Mercedes on tehnyt C-sarjan poikkeuksellisen ison uudistuksen tyylikkäästi. Ulkoisista muutoksista eron huomatakseen täytyy olla asiasta kiinnostunut, ja sisältä päivityksen huomaa lähinnä uudistuneista näytöistä. Uuden moottorin pientä iskutilavuutta, tai sen avustavia sähkölaitteita ei havaitse kuljettajan paikalta kuin pienistä yksityiskohdista. Jottei uudistusten bongailu jäisi vain yhden korimallin harteille Mercedes uudisti kaikki neljä korimallia samalla kertaa, joskin kaksiovisten versioiden hinnat julkaistaan vasta myöhemmin.
Palaamme lähiaikoina uudistuneen C-sarjan pariin kattavampien koeajojen merkeissä.
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
07:38
Tre Kronorin touhu ihmetyttää – Leijonat-hyökkääjä liputtaa vastakohdalle: "Ketä odottavat"
-
07:20
Australia on maailman suurimpia fossiilisten polttoaineiden viejiä – "Nykyisen hallituksen ilmastopolitiikka on riittämätöntä"
-
07:14
Tutkijat uskovat löytäneensä uuden haimasyövän varoitusmerkin
-
07:01
Ruotsi kerää kritiikkiä, mutta miksi se on jopa vaarallisempi kuin aiemmin? Leijonat-valmentajalta painokasta tekstiä
-
07:00
Butler johdatti 41 pisteellään Miamin voittoon NBA-lohkofinaalien avauksessa
-
06:50
Azovstalin terästehtaan evakuointeja yritettiin jatkaa Ukrainassa – MTV seuraa sotaa Ukrainassa
-
06:46
Liverpool roikkuu yhä mukana Valioliigan mestaruustaistossa – piti haaveensa elossa voitolla: "Se on mahdollista"
-
06:36
Turkkilaiset hallituslähteet Bloombergille: Turkki haluaa Suomelta ja Ruotsilta tiukan linjan kurdijärjestöihin sekä asevientikiellon pois
-
06:29
Venäjän autokaupan hirvittävä syöksy jatkuu – näitä lukuja olisi toisenlaisina aikoina vaikea uskoa todeksi
-
06:23
Kouvolassa vakava liikenneonnettomuus – rekka ja henkilöauto törmäsivät
-
06:22
USA:n armeijan 50-vuotias rynnäkkökone joutui kovaan testiin – näin se pärjäsi moderneja aseita vastaan
-
06:17
Aleksander Barkovin Floridalle karvas tappio – NHL:n hallitseva mestari rokotti ylivoimalla
-
06:15
Pääministeri Sanna Marin vierailee tänään Roomassa – tapaa Italian pääministeri Mario Draghin
-
06:04
HS-gallup: Kokoomus jatkaa edelleen suosituimpana puolueena
-
06:02
Mitä Turkki tavoittelee Nato-vaateillaan? Ex-kansanedustaja Ozan Yanar: "Turkki on huomannut, että sillä on pelimerkkejä kädessä"
-
06:01
Jonne Virtanen räväyttää: Mikael Granlund pois ykköskentästä – "Emme saa parhaasta pelaajastamme nyt tarpeeksi irti"
-
06:00
Jääkiekon MM-kisat keskiviikkona 18.5.: Leijonat haastaa Ruotsin B-lohkon herkkupalassa
-
05:53
Presidentti Niinistö jatkaa valtiovierailua Ruotsissa, turvallisuuspolitiikka edelleen vahvasti esillä
-
05:44
Presidentti Niinistö Ruotsin Kuninkaanlinnan juhlaillallisella: Viisi Pohjoismaata Natossa vahvistaisi turvallisuutta koko Euroopassa
-
05:43
Vladimir Putinin vallankaappausyrityksistä on huhuttu jo pitkään – toistaiseksi niitä ei ole näkynyt, mutta ukrainalainen kenraalimajuri väittää sen olevan jo käynnissä
-
Lataa lisää