Ensituntuma: Uusi Ford Mustang 5,0 V8 – entistäkin vakuuttavampi

Ford Mustang sai kattavan piristysruiskeen niin muotoiluun kuin tekniikkaankin. Pääsimme tutustumaan uudistuneeseen poniin Etelä-Ranskassa.

Hinta alkaen 60 068 € (2,3 EcoBoost)
Hinta alkaen 81 470 € (5,0 V8)

Ford Mustang on ollut Euroopan markkinoilla vasta kolme vuotta, mutta jo tässä ajassa se on ottanut oman paikkansa haltuun itsevarmasti. Nyt uudistetussa autossa tutut pääpiirteet ovat luonnollisesti tallella; pitkä konepelti ja loivasti laskeva katto yhdistyy voimakkaasti muotoiltuun perään. Mustangista ei todellakaan voi erehtyä. Uudistuksen suurimmat muutokset ovat havaittavissa auton etuosassa, joka on saanut annoksen aggressiivisuutta matalamman keulan ja viirumaisten ajovalojen muotoilun ansiosta. Valmistajan mukaan aerodynamiikassa on kiinnitetty huomiota etenkin keulan aiheuttaman nosteen minimointiin. Takaosassa ei ole näin suuria muutoksia, mutta jatkossa V8-mallin erottaa neljästä pakoputken päästä aiemman kahden sijaan.

Sisätiloissa huomiota on kiinnitetty laatuvaikutelmaan. Materiaaleja on päivitetty miellyttävämmän tuntoisiin, minkä lisäksi kuljettajan näkökentästä löytyy jatkossa 12-tuumaisella näytöllä toteutettu digitaalinen mittaristo. Myös eurooppalaisten arvostamia yksilöintimahdollisuuksia on lisätty, ja esimerkiksi sisätilaa voi maustaa erilaisilla personoitavilla varustepaketeilla.

Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan niin sanotusti ajajan valintaan, eli kovakattoiseen ja manuaalivaihteiseen V8-versioon. Moottori on käynyt läpi joukon uudistuksia, jotka ovat paitsi parantaneet taloudellisuutta tuoneet myös annoksen lisää tehoa. Nyt 5,0-litrainen vapaasti hengittävä voimanpesä tarjoilee 450 hevosvoimaa ja 529 newtonmetriä vääntöä.

Numerot kuitenkin unohtuvat sillä sekunnilla, kun auton käynnistää. V8:n itsevarma jyrähdys saa hymyn nousemaan huulille, ja tämä toimii jälleen muistutuksena siitä, että Mustangin kohdalla kysymys on ennen kaikkea fiiliksestä. Uudistuksen yhteydessä auton putkisto päivitettiin aktiiviseen versioon, ja siitä löytyy nyt neljä eri asetusta ajotilanteen ja kuljettajan tarpeisiin.

Moottorin parina toimiva manuaalivaihteisto on kokenut isoja muutoksia. Jo edeltäjästä tuttu täsmällisyys on parantunut entisestään, minkä lisäksi vaihteiston liikkeet ovat aiempaa sulavampia. Ensimmäisistä kiihdytyksistä lähtien huomio kiinnittyy varsin pitkiin välityksiin; 1. vaihde yltää noin 60 km/h nopeuteen, ja kakkosella vauhtia kertyy jo yli 130 km/h. Pitkät välitykset tuovat auton käytökseen tiettyä rauhallisuutta, mutta mutkikkailla alppiteillä hieman lyhyemmät välitykset helpottaisivat tehokkaan kierrosalueen käyttöä.

Tästä päästäänkin loogisesti moottorin laajaan käyttöalueeseen. Vapaasti hengittävälle moottorille tyypillisesti tehokäyrä kehittyy loogisesti ylöspäin mentäessä. Kone vetää kakistelematta jo alle 1 500 minuuttikierroksen lukemista, ja kasille tyypillinen jymisevä ääni on parhaimmillaan noin 2 000 minuuttikierroksen paikkeilla. Menoon alkaa löytyä kunnolla potkua noin 5 500 kierroksen tuntumassa, ja huipputeho saavutetaan jo aavistuksen kireän äänen säestämänä 7 000 minuuttikierroksella. Turbokoneiden aikakaudella näin laaja vetoalue ja upea äänimaailma ovat silkkaa juhlaa perinteitä arvostavalle yleisölle. Ja mainittakoon vielä, että voimaa on riittävästi kaikkiin liikenteessä vastaan tuleviin tilanteisiin.

Mustang on myös varsin kykenevä ripeään etenemiseen. Vitsit amerikkalaisten autojen ajo-ominaisuuksien puutteista voi unohtaa, sillä etenkin uudella säädettävällä iskunvaimennuksella varustettuna auto etenee hyvin vakaasti korkeammillakin nopeuksilla. Ohjauksesta puuttuu viimeisin tuntuma, mutta vaste on looginen ja ohjaus itsessään on varsin tarkka. Tiukoimmissa mutkissa auton massa tulee esille lievänä aliohjaamisena, mutta sen löytääkseen täytyy on hieman yrittää.

Ford on onnistunut Mustangin uudistamisessa. Auto on saanut raikkaamman ilmeen ja uutta tekniikkaa pellin alle. Tärkeänä uudistuksena säädettävä alusta on tuonut tarjolle mahdollisuuden pykälän verran aiempaa sporttisempaan ajamiseen. Putkiston aktiivisuus on parantanut hiljaisen ajon sivistyneisyyttä, ja toisestä ääripäästä löytyy entistäkin enemmän sulosointuja. Myös sisustuksen parannukset tekevät Mustangista pykälän verran helpommin lähestyttävämmän, minkä lisäksi autoon on ensimmäistä kertaa tarjolla aktiivisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten kaistallapitoavustin ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Palaamme uudistuneen EcoBoost-version ja täysin uuden 10-portaisen automaattivaihteiston pariin piakkoin.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lue myös:

    Uusimmat