Elon Musk romutti vakuuttamattoman superautonsa 2000-luvun alussa – viimeiset sanat ennen rysäystä: "Katsopas tätä"

2:53
Elon Musk poltti pilveä ja käytti liekinheitintä suorassa lähetyksessä.

Kun kaikkien nykyisin tuntema miljardööri oli vasta nuori ja äkkirikastunut ohjelmistokehittäjä, oli hän vähällä päästä hengestään superauton ratissa.

Ei ole yllätys, että sähköautovalmistaja Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on aikoinaan viihtynyt myös polttomoottorikäyttöisten autojen ratin takana.

Harva kuitenkaan tietää, että Muskin menneisyydestä löytyy myös vähemmän hohdokkaita hetkiä tällaisten autojen parista.

Ohjelmistokehittäjästä multimiljonääriksi

Vuosi oli 1999, kun alle kolmekymppinen Musk oli juuri myynyt perustamansa Zip2-yhtiön 400 miljoonalla dollarilla Compaqille. Musk itse kuittasi kaupasta 22 miljoonaa dollaria ja rikastui kertarysäyksellä.

Seuraavana vuonna Musk hankki itselleen aikansa upeimpiin lukeutuneen superauton, McLaren F1:n, noin miljoonalla dollarilla.

Ne kuuluisat viimeiset sanat

Musk käytti McLarenia päivittäisiin ajoihinsa ja kerryttikin sen mittariin 17 000 kilometriä ensimmäisen vuoden aikana. Mutta sitten tapahtui jotain, mikä yllätti Muskinsa itsensäkin.

Musk halusi esitellä autoa liikekumppanilleen Peter Thielille. Kyytiin hypänneen Thielin kerrotaan vilkaisseen Muskia ja kysyneen tältä, mihin 627-hevosvoimainen ja aikansa nopein sarjavalmisteinen superauto pystyisi, mutta ei tiennyt tulevansa katumaan kysymystään hyvin pian.

– Katsopas tätä, kuului Muskin vastaus.

Thiel pääsi kokemaan aitiopaikalta, miltä tuntuu, kun kokematon kuljettaja polkaisee lapun lattiaan superautolla, jossa ei ole luistonestojärjestelmää sen enempää kuin ABS-jarrujakaan.

6,1-litrainen V12 tarjosi takapyörille niin paljon tehoa, ettei Musk onnistunut pitämään autoa hallinnassaan, vaan törmäsi penkkaan.

Ei hankkinut vakuutusta, koska ei aikonut kolaroida

McLaren kärsi mittavia vaurioita, mutta sekä Musk että Thiel selvisivät rytäkästä säikähdyksellä.

– Se oli ihme, ettei kumpikaan meistä loukkaantunut, Thiel kertoi New York Timesin haastattelussa vuonna 2017.

– Minulla ei ollut turvavyötä, mikä ei todellakaan ole suositeltavaa, hän jatkoi.

Jos Muskin viimeiset sanat ennen onnettomuutta olivat legendaarista luokkaa, ei siitä jäänyt kauas hänen seuraavakaan toteamuksensa.

– Vau, Peter, tuo oli aika intensiivistä. Tiedätkös, olen lukenut paljon juttuja ihmisistä, jotka ovat tienanneet isosti, ostaneet urheiluautoja ja kolaroineet niitä. Tiesin, ettei niin tulisi käymään minulle, joten en hankkinut vakuutusta, Musk tunnusti.

Auton arvo 20-kertaistunut 20 vuodessa

Musk kaivoi McLarenin korjauskulut omasta taskustaan ja piti auton itsellään, kunnes myi sen eteenpäin vuonna 2007 huomattavasti kovempaan hintaan kuin mitä hän itse oli siitä maksanut.

Eikä ihme, sillä auton arvo on noussut jatkuvalla syötöllä. Esimerkiksi näyttelijä Rowan Atkinson myi omansa, niin ikään kolaroidun F1:n, yli 12 miljoonalla dollarilla vuonna 2015.

Tänä päivänä McLaren F1:n arvo pyörii noin 20 miljoonan dollarin tuntumassa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja