Elektroninen kauppa kiihtymässä

Elektronisen kaupankäynnin kasvuodotukset ovat korkealla, siitäkin huolimatta, että kaupan tuottavuus on yhä vähäistä. Kauppapaikka internetissä avataankin usein epärealistisin odotuksin, siksi myös pettymykset ovat olleet suuria.

Varsinaisia verkkokauppoja Suomessa on jo useita kymmeniä. Verkko kiinnostaa eri toimialoja, mutta tarkat laskelmat ja markkinatutkimukset ovat harvan yrityksen tukena. Kauppapaikkoja on pystytetty enemmän innolla kuin taidolla ja epärealistisin odotuksin. Suureen ääneen verkon valloittaneet yritykset ovat nyt pääasiassa hiljaa.

Verkkokaupan suurin ongelma ei enää ole niinkään teknologia; ei kirjava maksujärjestelmä tai paljon puhuttu tietoturva. Syy pettymyksiin löytyy enemmänkin toimivien business-mallien puuttesta.

Alan koulutusta onkin kritisoitu liian kapea-alaiseksi, monipuolisista osaajista on huutava pula. Vielä nyt verkkokauppaa käydään pääasiassa yritysten kesken, kuluttajaa yhä odotellaan.

Tutkimuksen mukaan joka neljäs internetinkäyttäjä on tehnyt ostoksia. Määrää lisätäkseen verkkokaupan on tulevaisuudessa tarjottava kuluttajalle todellista lisäarvoa. Normaali kauppaa halvempia hintoja, laajempaa tuotevalikoimaa, nopeutta ja vaivattomuutta.
(MTV3/Tiina Hiekkaranta)


Lue myös:

    Uusimmat