Ensimmäisen koululuokkansa aloittavat lähtevät koulutielle tasaisin taidoin eri puolilla Suomea, ilmenee tänään julkaistusta arvioinnista. Ekaluokkalaisten osaamista selvitettiin nyt ensimmäistä kertaa kansallisesti.
Viime syksynä tehtyyn arviointiin osallistui 7 770 oppilasta, eli runsas kymmenes ikäluokasta, kattavasti eri puolilta Suomea. Oppilaat tekivät ääniohjeistetut tehtävät tableteilla tai tietokoneilla. Kaikki tekivät tehtävät koulunsa opetuskielellä eli suomeksi tai ruotsiksi.
Koulutulokkaiden matematiikan ja äidinkielen taidot ovat arvioinnin mukaan samaa tasoa eri puolilla Suomea. Yksilöiden väliset osaamiserot ovat kuitenkin todella suuria.
Koulutiensä aloittavien matematiikkaan, äidinkieleen ja kirjallisuuteen liittyviä taitoja mittasi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi.
Alkumittaukseksi kutsutun arvioinnin tavoite oli kartoittaa oppilaiden osaamisen koko kirjo. Siksi osa tehtävistä oli suunniteltu erittäin helpoiksi ja osa todella vaikeiksi.
Taitavia enemmän kuin heikosti osaavia
Oppilaiden osaamisessa on koulun aloitusvaiheessa paljon yksilöllistä vaihtelua. Erittäin taitavia oppilaita on nyt saatujen tulosten mukaan enemmän kuin todella heikosti osaavia.
– Heikoimmat oppilaat ymmärsivät esimerkiksi käsitteet enemmän, vähemmän, edessä ja vieressä, mutta jo numeroiden tunnistaminen tuotti monelle vaikeuksia. Toisaalta edistyneimmät lukivat ja ymmärsivät kokonaisen tarinan ja laskivat sujuvasti yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0–100, kertoo projektipäällikkö Annette Ukkola Karvin tiedotteessa.