Virasto pyrkii helpottamaan asiointia alkusyksyllä, jos koronatilanne sallii.
Maahanmuuttoviraston (Migri) vastaanottoaikoja on saatavilla vasta marraskuulle. Tilanne vaikeuttaa oleskelulupia ja EU-rekisteröintejä hakevien ihmisten elämää.
Ilman henkilökohtaista käyntiä osa hakijoista ei saa muun muassa suomalaista henkilötunnusta. Ilman henkilötunnusta ihmisten on vaikea esimerkiksi hankkia suomalaista pankkitiliä tai sim-korttia.
Saksasta Suomeen heinäkuussa työn perässä muuttanut Juliane Fuchs ihmetteli Migrin pitkiä odotusaikoja vastaanottoa varten Twitterissä heinäkuun lopussa.
– Saksalaisilla on yleensä mielikuva Suomesta ja Virosta maina, joissa on parhaat edellytykset digitaaliseen asiointiin. Yllätyin siis kovasti, kun täällä julkisen sektorin digitaalinen toiminta ei olekaan niin toimivaa, Fuchs kertoo STT:lle.
EU-maan kansalaisena Fuchsin pitää suorittaa EU-rekisteröityminen Migrissä. Hän rekisteröityi verkossa, mutta prosessi vaatii henkilökohtaisen käynnin Migrin palvelupisteellä.
Rekisteröinnin yhteydessä Fuchs saa suomalaisen henkilötunnuksen, jota tarvitaan moneen päivittäiseen elämään liittyvissä asioissa.
– Ilman henkilötunnusta en esimerkiksi saa asuntooni kotivakuutusta. En ole myöskään varma, voinko ylittää Suomen rajan, jos koronavirusrajoitteet Saksan ja Suomen välillä tulevat jälleen voimaan. Ilman henkilökohtaista käyntiä Migrin palvelupisteessä en voi olla virallisesti rekisteröityneenä maahan. Tämä voi estää minua palaamasta tänne, jos joudun matkustamaan Saksaan esimerkiksi perheen jäsenen kuoleman takia, Fuchs sanoo.