CSM luopumassa Leafista

Hollantilainen omistaja aikoo luopua kuluttajatuotteista.

Hollantilainen elintarvikejätti CSM on myymässä koko makeisdivisioonansa ja sen myötä myös suomalainen Leaf on päätymässä uuden omistajan käsiin.

Amsterdamin pörssissä noteerattu CSM kertoi myyntiaikeesta jo eilen julkistaessaan ensimmäisen vuosipuoliskon tuloksensa.

Leafin toimitusjohtaja Jari Latva-Rasku odottaa uuden omistajan löytymistä rauhallisin mielin. Hän uskoo vakaasti, että makeisten valmistus jatkuu Suomessa vielä ensi vuonnakin.

CSM:n makeisdivisioona on Euroopan kolmanneksi suurin makeisalan yritys. Emoyhtiö haluaa nyt myydä sen, koska se aikoo keskittyä leipomoraaka-aineisiin, biokemikaaleihin ja sokerituotteisiin.

- Ne ovat yrityksille suunnattuja palveluita, kun taas makeiset ovat kuluttajatuotteita, sanoi Leafin toimitusjohtaja Jari Latva-Rasku.

CSM aikoo aloittaa makeisdivisioonansa myyntineuvottelut lokakuussa ja toivoo kirjoittavansa kauppakirjan uuden omistajan kanssa jo vuoden loppuun mennessä. Yhtiö ei ole kertonut, millä hinnalla se on kauppaamassa makeisyksikköään.

Joka tapauksessa CSM:n aikeena on myydä makeiset yhtenä kokonaisuutena eikä pilkkoa niitä osiin.

Leaf keskittynyt terveysvaikutteisiin makeisiin

Suomen Leafin asema CSM:n makeisdivisioonassa on ollut funktionaalisten eli terveysvaikutteisten makeisten osaamiskeskus.

- Se on ollut meille valtava etu, sillä nyt meidän tuotteistamme noin puolet on sokerittomia. Xylitol-pohjaisten tuotteiden myynti on kasvanut jatkuvasti, vaikka niiden markkinaosuudet eivät ole valtavan isoja, Latva-Rasku sanoo.

Terveysvaikutteisten makeisten myynti on kasvanut suhteellisesti enemmän kuin kuin muiden sokerittomien tuotteiden.

- Uskon, että teknologiasta ja osaamisesta on meille hyötyä vastakin, koska xylitol-tuotteet ovat levinneet maailmanlaajuisesti, Latva-Rasku sanoo.

Suomessa makeisten kulutus on kasvanut viime vuosina, vaikka eurooppalaiskuluttajien makeanhimo näyttää saavuttaneen lakipisteensä. Suomi sijoittuu kuitenkin eurooppalaisessa vertailussa kulutuksen keskiarvon yläpuolelle, sillä meillä syödään noin 11-12 kiloa makeata vuodessa.

Latva-Rasku uskoo vakaasti, että Suomessa valmistetaan makeisia vielä uuden omistajankin hoivissa.

CSM osti Leafin eli entisen Hellaksen viisi vuotta sitten Huhtamäeltä. Turussa ja Aurassa yhteensä 750 ihmistä työllistävän Leafin viime vuoden liikevaihto oli 114 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat