Citroen hankki kilpailijalleen myyntikiellon Ranskassa – nämä logotko liian samankaltaiset?

2:22
Volvon omistaman Polestarin ensimmäinen oma auto on 150 000 euron hintaluokkaan osuva hybridicoupe nimeltä Polestar 1. Autoa tullaan valmistamaan vain 1 500 kappaletta.

Ranska on tunnetusti hyvin suojelevainen omaa autoteollisuuttaan kohtaan. Nyt tästä on saanut maistiaisen myös ruotsalainen Polestar.

Citroen on heittänyt kapuloita Polestarin rattaisiin. Myös oikeus on asettunut ranskalaisvalmistajan puolelle.

Erikoisen väännön seurauksena oikeus on lätkäissyt Polestarille sakot ja sekä kuusi kuukautta kestävän kiellon käyttää logoaan Ranskassa. Syynä on se, että Citroen pitää Polestarin logoa liian samankaltaisena omansa kanssa.

Kuuden kuukauden mittainen kielto ei sinällään suoraan satuta Polestaria, joka ei vielä edes myy autojaan Ranskassa, eikä 150 000 euron sakkokaan nyt varsinaisesti aja kiinalaisen Geelyn ja Volvon omistamaa valmistajaa vararikkoon, mutta oikeuden päätös voi sotkea valmistajan mahdollisia laajenemissuunnitelmia.

Ei ole myöskään sanottua, etteikö Polestar joudu ongelmiin logonsa kanssa sitten joskus, kun se haluaa ryhtyä myymään autojaan myös Ranskassa. Polestarin mukaan tällaisia suunnitelmia sillä ei kuitenkaan ole. Se kieltäytyi kommentoimasta tapausta enempää, mutta myönsi oikeusjutun olemassaolon.

Ranskalaiset eivät myöskään pääse tällä hetkellä Polestarin verkkosivuille.

Onko kielto perusteltu?

Citroen on käyttänyt logoaan vuodesta 1919. Kahdesta väkäsestä muodostuvan logon juuret ulottuvat yhtiön perustajan André Citroën aiempaan yritykseen, jonka valmistamissa teollisissa rouhintalaitteissa käytettiin muodoltaan samankaltaisia hampaita.

Vaikka ranskalaisvalmistajan logo on kokenut useita muutoksia vuosikymmenten varrella, on sen perusidea pysynyt aina samana.

Polestarin logossa on niin ikään kaksi väkästä, jotka kuvastavat tuikkivaa Pohjantähteä, johon yhtion nimikin viittaa. Polestarin logossa väkäset ovat tosin vastakkain ja toistensa peilikuvia.

Oikeus näki yhtäläisyyksiä myös Citroenin premiumbrändi DS:n logon ja Polestarin logon välillä, mikä vaikutti osaltaan sen päätökseen.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja