Sähkönsiirtoyhtiö Caruna ei aio luopua rajua kritiikkiä saaneista hinnankorotuksistaan. Yhtiön toimitusjohtaja Ari Koponen sanoo, ettei sähköverkon parantamista voi tehdä yhteiskunnan vaateiden mukaiseksi ilman siirtohintojen nostoa.
Koposen mukaan verkon parantamisesta on tehty isot kaupalliset sopimukset, ja pelkästään Carunan projekteissa eri puolilla Suomea on töissä 2000 ihmistä. Jos lukuun lasketaan kaikki rakennustöiden ympärillä välillisesti toimivat ihmiset, kokonaisluku kasvaa 6000:een.
-Järjestelmän parantaminen ei valitettavasti onnistu ilman, että siirtomaksuihin kosketaan. Me emme pärjää yksin siirtomaksuilla, vaan joudumme ottamaan lisäksi lainaa.
Caruna ilmoitti viime viikolla nostavansa sähkönsiirtomaksua. Caruna Oy:n asiakkaiden osalta kertakorotus on keskimäärin 27 prosenttia ja Caruna Espoon 22 prosenttia sisältäen sähkö- ja arvonlisäveron. Esimerkiksi sähkölämmitteisen omakotitalon omistajan kohdalla lisälasku voi olla vuodessa pari sataa euroa.
"Hintojen nousu oli tiedossa"
Yhtiön ilmoitus hintojen nostosta sai kuluttajat ja poliitikot takajaloilleen. Carunaa on syytelty muun muassa asiakkaiden heikon aseman härskistä hyväksikäytöstä.
Koponen sanoo ymmärtävänsä asiakkaiden tuntoja hintojen korotuksista. Caruna on saanut jopa satoja yhteydenottoja asiakkailta, jotka ovat olleet tilanteesta vihaisia, hämmentyneitä tai ihmeissään.
-Olen pahoillani siitä, että asiakkailla on se tilanne, että siirtomaksut nousevat. Mutta se, mitä en ymmärrä ja mikä ei saa minulta hyvää arvosanaa, on poliittinen keskustelu, jota tämän asian ympärillä tällä hetkellä käydään.
