BMW sai niskaansa valtavan vihatsunamin – ilmoitti nyt täyskäännöksestä haukutun muutoksen suhteen

BMW perääntyy viime vuonna lanseeraamastaan toimintamallista.

Bemari kertoi viime vuoden elokuussa ryhtyvänsä perimään kuukausimaksua joidenkin uusien autojensa penkinlämmittimistä. Taustalla oli se ajatus, että valmistaja voisi säästää kustannuksissa varustamalla kaikki autot penkinlämmittimillä, mutta ominaisuuden saisi käyttöönsä kuukausittaista maksua maksamalla. Näin sen ei tarvitsisi tuottaa eri tavalla varustettuja autoja ja lisäksi se saisi lisätuloja asiakkailtaan.

Vastareaktio oli voimakas, ja saksalaisvalmistaja sai tuntea selkänahassaan niin median kirveet kuin fanienkin kovan kritiikin. Nyt BMW:n markkinointipomo Pieter Nota on kertonut brittiläiselle Autocarille, että jatkossa näin ei toimita.

– Se, mitä emme aio enää jatkossa tehdä – ja tämä on hyvin tunnettu esimerkki – on tarjota penkkien lämmitystä kuukausimaksulla, Nota totesi.

– Tarjoamme sitä lisävarusteena, mutta joko otat sen tai et ota, hän jatkoi.

BMW:n mukaan 90 prosenttia sen asiakkaista valitsee penkinlämmittimet niillä markkinoilla, joissa se on valinnainen lisävaruste.

Idea hyvä, toteutusta ei ymmärretty

Notan mielestä saksalaisvalmistajan idea oli kaikesta huolimatta hyvä.

– Ajattelimme tarjoavamme asiakkaalle lisäpalvelua mahdollistaessamme toiminnon aktivoinnin myöhemmin, Nota sanoo, mutta myöntää kuluttajien olleen muutosta vastaan.

Notan mukaan asiakkaat kokivat joutuvansa maksamaan toiminnosta kahdesti.

– Se tosiaan ei pitänyt paikkaansa. Mutta kuten aina sanon, niin olennaista on se, miten asiat koetaan.

Notan mukaan BMW aikoo jatkossakin tarjota autojensa ohjelmisto-ominaisuuksia, kuten kehittyneempiä ajoavustimia, erillisellä kuukausimaksulla niille asiakkaille, jotka ne haluavat käyttöönsä.

Lähteet: Autocar, The Drive

Lue myös:

    Uusimmat