Yhdysvaltalaisen mediayhtiö Bloombergin mukaan Yhdyvaltain ilmailuhallinnon FAA:n työntekijät varoittivat jo seitsemän vuotta sitten Boeingin saaneen liikaa valtaa konemalliensa viranomaistarkistuksiin.
Jo tuolloin Yhdysvaltain liikenneministeriön selvityksessä todettiin, että FAA on kohdellut Boeingia silkkihansikkain.
Vuonna 2012 tehdyn selvityksen mukaan Boeingin kohtelu on aiheuttanut FAA:n sisällä eripuraa ja heikentänyt FAA:n työilmapiiriä, Bloomberg kertoo.
Uusia konemalleja hyväksyvien työntekijöiden mukaan ongelmien esiin nostaminen on johtanut vaikeuksiin FAA:n sisällä.
Omissa arvioissa merkittäviä puutteita
Sunnuntaina aiheesta kirjoittanut Seattle Times paljasti, että FAA oli antanut osan Boeingin uusien koneiden turvallisuusarvioinnista Boeingin tehtäväksi.
Boeingin omissa arvioissa oli lehden mukaan merkittäviä puutteita ja esimerkiksi MCAS-ohjelmiston vaikutusta aliarvioitiin FAA:lle toimitetussa turvallisuusselvityksessä.
Lue myös: Kiirehtikö Boeing saadakseen uuden konetyyppinsä markkinoille? – Ilmailujohtaja: "On tarkasteltava, kuinka paljon sertifioinnissa oiotaan perustuen vanhaan konetyyppiin"
Antanut itse valita turvallisuustestejä valvovat henkilöt
FAA on viime vuosina siirtänyt vastuuta uusien lentokoneiden hyväksynnästä konevalmistajille.
Ilmailuhallinto on jopa antanut konevalmistajien valita itse ne henkilöt, jotka valvovat turvallisuustestejä.
FAA:n oikeuksia ulkoistaa tehtäviä laajennettiin entisestään muutamia kuukausia sitten, Bloomberg kertoo.
Ainakin osa nyt epäilyksen alla olevasta MCAS-ohjelmiston hyväksynnästä suoritti Boeingin työntekijät.
The Wall Street Journalin mukaan Yhdysvalloissa on aloitettu tutkinta siitä, onko FAA noudattanut 737 MAX 8 -koneiden hyväksynnässä vaadittuja standardeja.
Lue myös: Halpalentoyhtiö Norwegian kommentoi lentokieltoa MTV Uutisille: "Odotamme, että Boeing maksaa tilanteesta aiheutuvat kustannukset"
Päivityksiä ohjelmistoihin ja lentäjille koulutusta
FAA:n sunnuntaina antaman lausunnon mukaan sen lentokoneiden sertifiointiprosessit ovat vakiintuneita ja tuottaneet säännönmukaisesti turvallisia lentokoneita.
– 737 MAX -koneen sertifiointi noudatti FAA:n standardeja koko prosessin ajana, FAA lausui sunnuntaina.
Boeing kertoo tekevänsä päivityksiä ohjelmistoihin ja tarjoavansa lentäjille koulutusta MCAS-järjestelmän toiminnasta.