Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Baltic Princessin päällikölle sakkotuomio – ei etsinyt kannelta pudonnutta tarpeeksi

Baltic Princess, kuvituskuva.
Baltic Princess, kuvituskuva.Jaakko Stenroos/All Over Press
Julkaistu 31.05.2024 17:52

MTV UUTISET – STT

Kannella kiipeillyt mies putosi mereen ja hukkui.

Merioikeuden mukaan Baltic Princessin päällikkö ei etsinyt miestä tarpeeksi ja hidasteli viranomaisille ilmoittamisen kanssa. Merivartiosto sai tiedon tapahtuneesta vasta neljä tuntia myöhemmin.

Ahvenanmaan merioikeus tuomitsi perjantaina risteilyaluksen päällikön sakkoihin tapauksesta, jossa mies putosi mereen ja hukkui. Oikeuden mukaan päällikkö ei tehnyt tarpeeksi miehen löytämiseksi ja ilmoitti asiasta pelastusviranomaisille vasta neljä tuntia sen jälkeen, kun mies oli kadonnut.

Turma sattui Tallink Siljan Baltic Princess -aluksella Ahvenanmerellä marraskuussa 2022. Alus kulkee Turun ja Ruotsin Kapellskärin välillä.

Mies oli risteilyllä opiskelijaporukassa. Aamukolmen aikoihin hän meni kannelle tupakalle kaverinsa kanssa ja ryhtyi kiipeämään kaiderakenteiden päälle.

Kaveri kertoi sanoneensa, ettei kiipeily ole hauskaa ja oli pyytänyt miestä tulemaan alas. Sen jälkeen kaveri katsoi toisaalle parin sekunnin ajan, minä aikana mies oli kadonnut. Kun kaveri ei nähnyt miestä missään, hän juoksi laivan infopisteelle kertomaan tapahtuneesta.

Lue myös: Esitutkinta mereen putoamisesta: Baltic Princessin kapteenia epäillään laiminlyönneistä

Päällikkö: Putoaminen oli epävarmaa

Kukaan ei nähnyt putoamista eikä se tallentunut kannen valvontakameroihin. Päällikkö vetosi oikeudessa siihen, ettei hänellä ollut varmaa tietoa siitä, oliko mies päätynyt mereen.

Miehistö etsi miestä muun muassa tähyilemällä merelle valonheittimien kanssa, mutta pelastusveneitä ei otettu käyttöön. Päällikön mukaan merenkäynti oli kovaa ja veneiden laskemiseksi aluksen moottorit olisi pitänyt käynnistää ja alusta kääntää 180 astetta. Meripelastuskeskukseen päällikkö ilmoitti tapahtuneesta vasta seitsemän jälkeen aamulla.

Merioikeus katsoi, että päällikön olisi alusta alkaen täytynyt pitää mereen putoamista todennäköisimpänä syynä miehen katoamiselle. Oikeuden mukaan kannelta tähyily ei riittänyt varsinkaan, kun oli selvää, että kovassa merenkäynnissä alus ei enää hetken kuluttua turmasta ollut samassa kohtaa kuin miehen putoamisen aikaan.

Oikeus katsoi, että aluksen moottorit olisi pitänyt käynnistää, ohjata alusta hitaasti kohti turmapaikkaa ja harkita pelastusveneiden käyttöä. Lisäksi päällikön olisi pitänyt hälyttää pelastusviranomaiset välittömästi, oikeus katsoi.

"Ilmoituskynnys ei saa olla korkea"

Oikeus huomioi, että päihtyneet nuoret saattavat tehdä risteilyillä katoamisilmoituksia, joissa "kadonnut" löytyy nopeasti alukselta.

– Vaikka kyseessä voisikin olla niin sanottu väärä hälytys, kynnyksen ilmoituksen tekemiselle ei pitäisi olla korkea, oikeus kirjoitti tuomiossaan.

Oikeuden mukaan oli myös hyvin mahdollista, että aiempi hälytys pelastusviranomaisille ei olisi pelastanut miehen henkeä.

– Mutta kun pelastajat eivät saaneet ilmoitusta ennen kuin neljä tuntia oli kulunut, oli (henkiinjäämisen) mahdollisuus lopullisesti mennyt.

Syyttäjä vaati miehelle ehdollista vankeutta ja oheissakkoa. Merioikeus katsoi, että sakkorangaistus oli riittävä ja tuomitsi päällikön hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä 50 päiväsakkoon. Niistä koitui hänen tuloillaan maksettavaa 3 800 euroa.

Lue myös: Baltic Princessillä irrotellut toimitusjohtaja paiskoi terassikalusteet mereen – "Todella typerä päähänpisto"

Lisää aiheesta:

Eagle S:n yliperämies kertoi tuhoisan illan kulusta oikeudelle: "Olin sokissa"Asianajaja sai tuomarin huokailemaan – "Rikosoikeudenkäynneissä ei ole tapana..."Rajavartiolaitokselle vaaditaan tuomiota Loviisan partioveneturmassa – oikeus: Tähystys ei ollut riittävääMuskelivene rysäytti avoveneeseen ja tappoi 12-vuotiaan Hangossa – neljälle tuomioJaana ja Kjell repäistiin kesken Tukholman-risteilyn mukaan Estonian pelastustöihin – näin pariskunta kertoo taistelusta elämästä ja kuolemastaRajavartiolaitos epäilee saksalaisaluksen rikkoneen Estonian hautarauhaa – hylyn luokse laskettiin jotain kielloista huolimatta
Veneet ja laivatTallink SiljaAhvenanmaaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • ma22:41
    Trumpin Yhdysvallat

    Valkoinen talo: Sotarikokseksi väitetystä kaksoisiskusta ei päättänyt puolustusministeri

  • 24.11.15:40
    Iso-Britannia

    Britannian laivaston sota-alus varjosti kahta venäläisalusta lähivesillään – suomalaisvalmisteinen alus osallisena

  • 19.11.07:00
    Forssa

    Oton, 12, uskomaton taidonnäyte: Rakensi oman veneen!

  • 14.11.16:59
    Ruoka

    Tiesitkö? Laivan buffetista voi saada alennusta tietyssä tapauksessa

  • 14.11.10:15
    Ruoka

    Tämä ruoka houkuttelee suomalaiset risteilylle – nyt laivoille keksittiin uusi valttikortti