Kuorman paino, sijoittaminen ja paikallaan pysyminen vaikuttavat olennaisesti auton käyttäytymiseen. Liian suuri, väärin sijoitettu tai liikkuva kuorma vaikeuttaa auton hallintaa ja kuljettajan havainnointia - riippumatta siitä, onko kuormana ihmisiä vai tavaraa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa selvittämään, paljonko omaan autoon saa ottaa kuormaa. Kun auton rekisteritiedoissa ilmoitetusta suurimmasta sallitusta kokonaismassasta vähennetään ajoneuvon omamassa, saadaan selville auton kantavuus. Kantavuudella tarkoitetaan, paljonko ko. autoon voidaan ottaa kuormaa – siis yhteensä tavaroita ja ihmisiä.
Jos perinteisessä perheautossa on kyydissä 4-5 henkeä, ei tavaratilaan monestikaan voi enää ottaa paljoakaan tavaraa. Jos autossa on neljä 80 kg:n painoista matkustajaa, verottavat he kuormauskyvystä jo suurimman osan. Erityisesti satamissa, joihin Virosta tulevat laivat saapuvat, näkee usein perä roikuksissa kulkevia, lastilla madallettuja, henkilöautoja.
– Valitettavan usein murehditaan vain sitä, montako olutlaatikkoa tavaratilaan mahtuu. Oikeasti pitäisi miettiä, montako olutlaatikkoa voidaan ottaa, jottei sallittua kuormauskykyä ylitetä, Vesalainen ohjeistaa.
Monen auton kohdalla tavaratila jää hyvinkin vajaaksi, kuormauskyvyn ollessa jo loppuun käytetty.
– Ylikuorma saattaa aiheuttaa esimerkiksi sen, että jousten joustovara loppuu kesken tai maavaran pienennyttyä auton pakoputki tarrautuu esimerkiksi hidastetöyssyyn tai vaikkapa hieman kohollaan olevaan kaivon kanteen. Molemmat tilanteet saattavat johtaa auton hallinnan menettämiseen tai ainakin aiheuttavat vaurioita autolle, Vesalainen varoittaa.
