Auton kuormauksessa on helppo munata – näin se vaikuttaa ajamiseen

Kuorman paino, sijoittaminen ja paikallaan pysyminen vaikuttavat olennaisesti auton käyttäytymiseen. Liian suuri, väärin sijoitettu tai liikkuva kuorma vaikeuttaa auton hallintaa ja kuljettajan havainnointia - riippumatta siitä, onko kuormana ihmisiä vai tavaraa. 

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa selvittämään, paljonko omaan autoon saa ottaa kuormaa. Kun auton rekisteritiedoissa ilmoitetusta suurimmasta sallitusta kokonaismassasta vähennetään ajoneuvon omamassa, saadaan selville auton kantavuus. Kantavuudella tarkoitetaan, paljonko ko. autoon voidaan ottaa kuormaa – siis yhteensä tavaroita ja ihmisiä. 

Jos perinteisessä perheautossa on kyydissä 4-5 henkeä, ei tavaratilaan monestikaan voi enää ottaa paljoakaan tavaraa. Jos autossa on neljä 80 kg:n painoista matkustajaa, verottavat he kuormauskyvystä jo suurimman osan. Erityisesti satamissa, joihin Virosta tulevat laivat saapuvat, näkee usein perä roikuksissa kulkevia, lastilla madallettuja, henkilöautoja.

– Valitettavan usein murehditaan vain sitä, montako olutlaatikkoa tavaratilaan mahtuu. Oikeasti pitäisi miettiä, montako olutlaatikkoa voidaan ottaa, jottei sallittua kuormauskykyä ylitetä, Vesalainen ohjeistaa.

Monen auton kohdalla tavaratila jää hyvinkin vajaaksi, kuormauskyvyn ollessa jo loppuun käytetty. 

– Ylikuorma saattaa aiheuttaa esimerkiksi sen, että jousten joustovara loppuu kesken tai maavaran pienennyttyä auton pakoputki tarrautuu esimerkiksi hidastetöyssyyn tai vaikkapa hieman kohollaan olevaan kaivon kanteen. Molemmat tilanteet saattavat johtaa auton hallinnan menettämiseen tai ainakin aiheuttavat vaurioita autolle, Vesalainen varoittaa.

Kuorman sijoittaminen

Tavaroita kuljetetaan tavaratilassa, katolla tai perävaunussa – ei matkustamossa.

– Kuormasta on syytä tehdä mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus, jonka painopiste on mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa, Vesalainen ohjeistaa.

Kuorma on tuettava kuljetustilan etupäätyä vasten ja terävien esineiden kärjet on suunnattava taaksepäin.

Kattokuorma kallistaa autoa

Selvitä, mikä on oman autosi suurin sallittu kattokuorma. Huomioi, että taakkatelineen ja suksiboksin paino ovat jo osa tätä kattokuormaa. 

– Liian suuri kattokuorma nostaa auton painopistettä ja aiheuttaa tavallista suurempaa kallistelua kaarteissa. Tämä johtaa helposti auton hallinnan menettämiseen, Vesalainen varoittaa.

Liian takana oleva kuorma

Tavaratilassa tulisi painavimmat tavarat laittaa pohjalle ja tukea tiukasti takapenkin selkänojaan. Näin kuorman painopiste saadaan taka-akselin päälle. Taka-akselin takapuolella oleva kuorma painaa perää vipuvarren tavoin alaspäin rasittaen jousitusta ja iskunvaimentimia kohtuuttoman paljon. Erittäin takapainoinen kuorma myös keventää auton etupäätä ja heikentää näin eturenkaiden pitoa ja auton ohjattavuutta. Lopputuloksena on helposti auton aliohjautuminen.

Liian takapainoinen kuorma aiheuttaa myös sen, että auton valot näyttävät kohtuuttoman ylös – siitäkin huolimatta, että kuljettaja olisi muistanut säätää valojen korkeuden kuormitusta vastaavaksi tai että auton valoissa olisi automaattisäätö.

– Säätövara loppuu kesken, jos kuorma on sijoitettu väärin, Vesalainen toteaa.

Joku saattaa ajatella, että se vain parantaa näkyvyyttä, kun omat valot näyttävät ylemmäs. Omalla kohdalla kyllä, mutta vastaantulijan kohdalla ei.

– Kuormauksen vaikutuksesta hetkellisestikin väärin suunnatut valot häikäisevät vastaantulijaa ja vaikeuttavat hänen havainnointiaan, Vesalainen valistaa.

Perävaunun aisapaino

Myös perävaunua kuormattaessa pitää ottaa huomioon kuorman painopiste ja sen vaikutus auton hallintaan. Perävaunu on kuin keinulauta. Jos sen kuorman painopiste jää perävaunun akselin takapuolelle, pyrkii vaunun aisa nostamaan auton perää.

– Tällöin yhdistelmä lähtee erittäin helposti heittelehtimään jo hyvin alhaisissakin nopeuksissa, Vesalainen varoittaa.

Tyypillisesti tällaisen nosteen perävaunun aisaan saa aikaan esimerkiksi kuljettamalla pitkää lautanippua, joka ylittää perävaunun kuormatilan takareunan.

Aisapainoa siis pitää olla, mutta sitä ei saa olla liikaa. Liika aisapaino painaa taas auton perää kohtuuttomasti alaspäin ja vaikuttaa auton käyttäytymiseen tavaratilaan lastatun takapainoisen kuorman tavoin.

Vesalaisen varastosta löytyy hyvä ja yksinkertainen vinkki aisapainon määrittelemiseksi kotikonstein:

– Jos pystyt nostamaan ilman kohtuutonta ponnistelua kuormatun perävaunun aisan maasta vetokoukkuun tai vetokoukusta maahan, on aisapainoa varsin sopivasti. Mikäli aisa nousee maasta tai koukusta lähes itsestään, on kuorma liian takapainoinen.

Rengaspaineet kuormituksen mukaisiksi

Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat rengaspaineet erikseen pienelle ja suuremmalle kuormalle. On tärkeää, että kuljettaja huolehtii paineet kuormituksen mukaisiksi. Liian alhaisilla paineilla ajettaessa renkaat kuumenevat ja kuluvat enemmän. Myös polttoaineen kulutus nousee.

– Vajaapaineisen renkaan käyttäytyminen väistötilanteessa tai kaarteessa saattaa yllättää kuljettajan, Vesalainen varoittaa.

Henkilöylikuorma

Joskus näkee henkilöautossa kuljetettavan ihmisiä enemmän kuin auton rekisteritiedoissa on sallittu. Myös matkustajat verottavat auton kantavuutta tavaroiden tavoin.

– Autossa saa kuljettajan lisäksi olla enintään rekisteriin merkityn paikkaluvun mukainen määrä matkustajia tiettyjä, vain linja-autoja koskevia, erityistapauksia lukuun ottamatta. Kuljettajan ja matkustajien tulee käyttää istuma- tai seisomapaikkoja, jotka täyttävät niitä koskevat vaatimukset, Vesalainen muistuttaa lainaten Asetusta ajoneuvojen käytöstä tiellä.

Ylimääräiset matkustajat paitsi ottavat osansa auton kantavuudesta myös vaikeuttavat kuljettajan havainnointia ulos autosta.

Kuorman sidonta

Siitä riippumatta, missä ja mitä kuljetetaan, on varmistettava tukemalla ja sitomalla, että kuorma pysyy paikallaan.

– Jos esimerkiksi perävaunun kuorma pääsee yllättäen liikkumaan, saattaa aisapaino muuttua nosteeksi ja yllättää kuljettajan pahanpäiväisesti, Vesalainen maalailee.

Lue myös:

    Uusimmat