Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliiton vinkit: Näin ajat sohjossa ja liukkaalla

Julkaistu 04.02.2014 09:47

Vaikka autossa olisi hyvät renkaat, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä, on kuljettajan asennoituminen talvikelin haasteisiin kuitenkin kaiken A ja O matkan turvallisuuden takaamiseksi. Aja siis riittävän alhaisella tilannenopeudella ja pidä kunnon turvaväliä edellä ajavaan.

Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Sohjoisessa kelissä ja liukkaalla on vältettävä voimakasta tai äkkinäistä kaasun käyttöä.

Näin liikkeelle

Lähde liikkeelle liukkaalta alustalta pienellä kaasulla estääksesi renkaiden sutimisen. Jos renkaat kuitenkin alkavat sutia, löysää kaasua.

Mikäli jäät kiinni lumihankeen tai sohjoon, ota vetoluistonestojärjestelmä pois päältä ja heijaa autoa edestakaisin saadaksesi se liikkeelle, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Muista kytkeä luistonestojärjestelmä takaisin toimintaan heti päästyäsi hangesta tai sohjosta irti.

Yritä mahdollisuuksien mukaan pitää renkaat suorassa helpottaaksesi liikkeellelähtöä, Vesalainen jatkaa.

Tilannenopeus tärkeää

Muista ajaa riittävän alhaisella tilannenopeudella. Tutussakin paikassa olosuhteet saattavat muuttua hyvinkin nopeasti.

– Pyri sohjoisella kelillä pitämään renkaat tallautuneella tai sulalla ajouralla. Jos yksikin rengas osuu sohjoon, se haukkaa kiinni hyvin helposti ja vie koko auton mennessään, Vesalainen varoittaa.

Alenna ajonopeutta etenkin kaarteissa. Suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole oikea tilannenopeus.

Lähtikö autosi puskemaan?

Ennakoivalla ja rauhallisella ajotavalla sekä valitsemalla ajolinjat järkevästi vältät sen, että auto lähtisi puskemaan. Jos näin kuitenkin tapahtuu, on tärkeää tietää, onko autossasi ESC-ajonvakautusjärjestelmä.

Mikäli autossasi on ESC, paina kytkin pohjaan ja käännä lisää haluamaasi suuntaan. Järjestelmä vähentää auton vauhtia ja kääntää autoa jarrujen avulla toivottuun suuntaan. Ihmeisiin ESC-ajonvakautusjärjestelmäkään pysty, jos vauhtia on liikaa.

Mikäli autossa ei ole ESC-ajonvakautusjärjestelmää ja se alkaa puskea, paina kytkin pohjaan, mutta älä käännä ohjausta lisää.

Ohittamaan?

Lumisilla teillä on erityisen tärkeää miettiä, kannattaako edellä ajava oikeasti ohittaa? Kaistojen välissä olevan lumi- tai sohjopolanteen ylittäminen on vaarallista.

– Jos olet oikeasti sitä mieltä, että ohitus on tarpeellinen, on ohituksen tapahduttava todella rauhallisilla ja huomaamattomilla ohjausliikkeillä. Vältä kaikkea äkkinäistä. Sama pätee palattaessa takaisin omalle kaistalle, Vesalainen muistuttaa.

– Lähde ohitukseen vain sellaisessa paikassa, jossa näkyvyyttä on riittävästi. Iso osa onnettomuuksista johtuu ajoneuvon hallinnan menettämisestä ohituksen jälkeen, kun omalle kaistalle palataan hätiköiden.

Muista nämä

Ota ajoreittiä suunnitellessasi huomioon kelin mukanaan tuomat haasteet. Älä suotta aja sellaiseen liikennevaloristeykseen, jossa joudut pysähtymään sohjoiseen tai liukkaaseen ylämäkeen, jos muitakin vaihtoehtoja on olemassa, Vesalainen neuvoo.

Sohjossa ajettaessa on erityisen tärkeää pitää huolta siitä, että tilannenopeus on riittävän alhainen, sinulla on hyvät talvirenkaat, valitset järkevän ajolinjan ja pidät riittävän turvavälin edessä ajavaan, oli kyseessä sitten maantie- tai kaupunkiajo.

Muista ajaessasi, että olosuhteet ulkona voivat muuttua nopeastikin matkan aikana.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lisää aiheesta:

Varo sohjoliirtoa! Muista tämä, kun ajat autoa loskakelillä"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Nyt tarkkana ratissa! Nämä auton järjestelmät putoavat nopeasti pois pelistä tässä kelissäAutoilija, huomioi nämä asiat loskakelillä – "Fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät"Sadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – opettele toimimaan näin, jos huomaat olevasi vesiliirrossaLiukkaat kelit tulevat taas – mistä huomaa, ettei auto ole enää hanskassa ja miten kannattaa toimia? Voiko varautua jotenkin?
Lifestyle
Shutterstock

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 12:28
    Takaisinvedot

    Poista tämä reppu heti käytöstä!

  • 10:29
    Ruoka

    Lyömätön terveyspommi, jota kannattaa nyt syödä: "Muutama päivässä riittää"

  • 09:15
    Takaisinvedot

    Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitus

  • 08:19
    Koirat

    Kolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"

  • 07:46
    Ruoka

    Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!