Katsastusala odottaa alkavaa kevättä poikkeuksellisen kiinnostuneena. Alalla toimivien yritysten taloustilanteen pelätään kärsivän uudesta katsastuskäytännöstä.
Taustalla on viime vuoden toukokuussa aloitettu uusi katsastusaikavälikäytäntö, joka harventaa yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusväliä nykyisestä.
”Uskon, että moni yrittäjä tarkkailee asemansa tunnuslukuja erityisen tarkkaan”, sanoo Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liiton (YKL) toiminnanjohtaja Björn Ziessler.
”Muutokset alkavat vaikuttaa ensi toukokuussa. Liikevaihdot pienenevät ja tulokset saattavat heiketä. Varmasti aloitetaan erilaisia irtisanomis- ja lomautusmenettelyjä, jotta ylipäänsä selvitään tilanteesta. Olen ihan varma, että näitä asioita mietitään paljon.”
Ziesslerin mukaan alalta kuitenkin saa yhä voin leivän päälle.
”Pienemmilläkin toimijoilla olosuhteet voivat olla ihan kelvolliset.”
”Enää ei kuitenkaan näy jälkeäkään niistä viime vuosien syytöksistä liittyen hurjaan voiton tavoitteluun. Katsastusala on normaalia liiketoimintaa.”
Kilpailu painanut hintoja
Paikallinen kilpailu on laskenut määräaikaiskatsastusten hintoja paikoitellen jopa alle 20 euroon, ilman lakisääteisiä mittauksia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin (entinen Trafi) mukaan etenkin etukäteen varattujen katsastusten ja päästömittausten pakettihinnat ovat laskeneet vuodesta 2013 yli 15 prosenttia.