Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
5:51Facebook taipui Australian vaatimuksiin – joutuuko someyhtiö maksamaan pian uutisista myös muualla?Facebook taipui Australian vaatimuksiin – joutuuko someyhtiö maksamaan pian uutisista myös muualla?
Julkaistu 25.02.2021 06:31

MTV UUTISET - STT

Australian parlamentti on hyväksynyt kansainvälistä huomiota herättäneen lain, joka velvoittaa teknologiajättejä maksamaan alustoillaan käyttämistä australialaisista uutissisällöistä.

Tiistaina Facebookin Australian alueen johtaja Will Easton kertoi yhtiön aikovan perua australialaisille uutissivustoille asettamansa eston. Syynä tähän oli, että maan hallitus ja somejätti saivat aikaan sovun uutisten käyttöä koskevassa kiistassa.

Facebook esti viime viikolla australialaiset uutissivustot ja niiden uutisten jaon palvelussaan Australian uuden medialain vuoksi. Facebookin päätös sai aikaan suurta kritiikkiä, sillä palvelussa estettiin myös Australian viranomaisten sivuja.

Lue myös: Australian hallitus ja Facebook sopuun: Facebook palauttaa australialaiset uutissisällöt sivuilleen

Osapuolet saivat tiistaina aikaan kompromissin, jonka mukaan Facebookin ja Googlen tulee maksaa kymmeniä miljoonia dollareita paikallisille mediayhtiöille.

Hallituksen mukaan tuoreeltaan hyväksytty laki varmistaa sen, että mediayhtiöt saavat oikeudenmukaisen korvauksen tuottamistaan uutisista.

Australialaispäättäjät olivat syyttäneet verkkomainontaa hallitsevien yhtiöiden vievän rahaa perinteisiltä mediayhtiöiltä, koska teknologiajätit olivat käyttäneet uutissisältöjä ilmaiseksi.

Alkujaan teknologiajätit olivat vastustaneet suunnitteilla ollutta lakia, peläten sen uhkaavan yhtiöiden liiketoimintamalleja.

Australia hyväksyi lain, joka velvoittaa Facebookin ja Googlen maksamaan kymmeniä miljoonia käyttämistään uutisista – laki voisi toimia myös maailmanlaajuisena mallina

Google halusi välttää ennakkotapauksen syntymisen

Tuore laki voi mahdollisesti toimia myös maailmanlaajuisena mallina teknologiajättien ja kansallisten päättäjien välisten kiistojen selvittelyssä.

Google olikin halunnut välttää, että Australiassa kummunneet kiistat johtaisivat ennakkotapaukseen, joka vaatisi yhtiöitä maksamaan linkkauksista. Tämä voisi jopa haitata yhtiön lippulaivana vuosikaudet toimineen hakukoneen toimivuutta.

Googleen verrattuna Facebook on vähemmän riippuvainen uutissisällöstä.

Lain on kritisoitu rankaisevan innovatiivisia yrityksiä ja joidenkin mielestä tuoreeltaan hyväksytty laki on vain talousvaikeuksien kanssa kamppailevan perinteisen median pyrkimys lisätä omia tuottojaan.

Lue myös: Facebook lupaa tukea journalismia miljardilla dollarilla – taustalla kinastelu Australian medialaista

Teknologiasektorin sisäpiiriläiset kokevat lain olevan muun muassa mediamoguli Rupert Murdochin News Corpin ajama. News Corp hallitsee paikallista mediamaisemaa ja sillä on läheiset suhteet Australian konservatiiviseen hallitukseen.

Pelkästään edellisen vuosikymmenen aikana tuhannet journalismin parissa työtä tekevät ovat menettäneet työnsä Australiassa ja lukuisat mediayhtiöt ovat lopettaneet toimintansa tuottojen valuessa digitaalisen aikakauden toimijoille.

Australialaisten mainostajien käyttämistä rahoista 49 prosenttia menee tänä päivänä Googlelle ja 24 Facebookille, kertoo Australian kilpailuviranomainen.

Lisää aiheesta:

Näin Facebook polkee ihmisoikeuksia – moderointi ei erota moskeijaa terroristiryhmästäFacebook alkaa rajoittaa uutismateriaalin jakoa Australiassa – syynä lakimuutos, joka velvoittaa sitä maksamaan uutisistaGooglen ja Australian kiistasta tuli arvovaltataistelu – tyrmäävä arvio: "Tämä varmasti sapettaa Googlea"Facebook uhkaa lähteä Euroopasta ja jättää 410 miljoonaa käyttäjäänsä ilman palveluita – miljardisakot uhkaavatKieltouhan alla olevan Tiktokin ostokilpailuun liittyi uusi ehdokas: Twitter haastaa Microsoftin kiinalaissovelluksen myyntineuvotteluissaYritysjätti Coca-Cola vetää mainoksensa pois sosiaalisesta mediasta – suuryritykset protestoivat nyt joukolla vihapuhetta vastaan
AustraliaSosiaalinen mediaDigiFacebookGoogleUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Australia
  • Eilen23:55
    Ensimmäinen maailmansota

    Australiaan rantautui pullopostia ensimmäisestä maailmansodasta

  • ke16:59
    Kuolema

    Luksusristeilijä unohti vanhuksen trooppiselle saarelle traagisin seurauksin

  • 6.10.07:32
    Ulkomaat

    16 ihmistä loukkaantui ampumisessa Australiassa

  • 2.10.07:00
    Myrkylliset kasvit

    Australian myrkkysienimurhaaja aikoo valittaa tuomiostaan

  • 22.9.10:54
    Palestiina

    Ranskan määrä tunnustaa Palestiina tänään kovan nelikon vanavedessä – Saksa toisti, ettei aio tunnustaa ainakaan vielä