Auri Kanaselle ja Sinituote Oy:lle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostolta

Auri Kananen paljastaa pahimman siivouskohteensa:"Suihku oli aivan musta" 3:11
Katso myös: Auri Kananen paljastaa pahimman siivouskohteensa: "Suihku oli aivan musta"

Auri Kananen ja Sinituote Oy ovat saaneet Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksen piilomainonnasta.

Siivouskuningattarena tunnettu Auri Kananen ja siivousvälineitä, vaatehuollon tuotteita ja autonhoitotarvikkeita valmistava Sinituote Oy ovat saaneet huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Huomautuksessa kerrotaan, että yksityishenkilö lähetti Mainonnan eettiselle neuvostolle lausuntopyynnön Sinituote Oy:n markkinoinnista. Lausuntopyynnön kohteena oleva mainos on julkaistu Kanasen Aurikatariina-YouTube-kanavalla, jolla on reilut 3,6 miljoonaa tilaajaa.

YouTube-videollaan Kananen siivoaa pesu- ja tiskialtaita Sinituote Oy:n tuotteita käyttäen. Videon vasempaan alanurkkaan on lisätty kulloinkin käytettävän tuotteen kuva ja samassa yhteydessä kerrotaan tuotteen käyttötarkoitus. Videon alla olevassa tekstikentässä on alennuskoodi yhtiön tuotteiden ostamista varten sekä linkkejä yhtiön tuotteisiin.

Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu on piilomainontaa, sillä tuotteet ovat julkaisuissa merkittävässä osassa.

Markkinoija, eli Sinituote Oy vastaa tilanteeseen seuraavasti: 

Sopimuksemme Auri Kanasen kanssaan perustuu sponsorointimallille, jossa Sinituote toimittaa hänelle tuotteita ja maksaa kuukausiyhteistyöstä. Aurilla on täysi vapaus suunnitella ja toteuttaa sisällöt oman näkemyksensä mukaan. Emme ohjaa Aurin sisällöntuotantoa. Olemme kertoneet sponsoroinnista avoimesti verkkosivuillamme ja kanavissamme, ja myös Auri on toiminut näin omissa kanavissaan.

Kananen ei ole vastannut asiaan.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastaisesti.

– Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että vaikuttajan menettely on markkinointia. Vaikuttaja markkinoi yrityksen lukuun ja yritys on vastuussa menettelystä. Julkaisu ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa, huomautuksessa sanotaan.

– Mainonnan eettinen neuvosto huomauttaa, että riittävää ei ole se, että markkinoija omilla verkkosivuillaan kertoo vaikuttajan menettelystä yrityksen lukuun. Selkeä mainostunniste on oltava jokaisessa mainoksessa ja sen on oltava helposti havaittavissa.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

 

Lue myös:

    Uusimmat