Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Audi TT Roadster – joka sään avomalli

Julkaistu 29.07.2015 21:32
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Audi TT:n avoversiolla pystyy nauttimaan hytisemättä kylmemmässäkin kesäsäässä.

Tykkäsimme

  • Tasapainoisesta ajettavuudesta
  • Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Vaisuista pakoäänistä
  • Rengasmelusta

Viime vuonna markkinoille tullut TT:n kovakattoversio jätti vakuuttavan kuvan itsestään. Ainoa varsinainen moite tuli tunnepuolesta – riskejä kun on kartettu saksalaiseen tyyliin viimeiseen asti. Toisaalta juuri tämä seikka jätti tilaa avoversiolle, jossa äänet kuuluvat ja auringosta pääsee nauttimaan täysin rinnoin – tai niin ainakin luulimme, sillä Suomen kesä pääsi yllättämään.

Emme antaneet sen kuitenkaan lannistaa tunnelmaa, vaan lähdimme etsimään hyviä mutkateitä, jossa ajo-ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Autossa käytetään täysin uutta Haldex-nelivetojärjestelmää, joka on paitsi entistä nopeampi, se tarjoaa myös entistä enemmän hauskuutta ajoon. Tavallisessa ajossa auto on aina etuvetoinen, mutta tarpeen tullen vetoa ohjataan myös takapyörille suhteessa 50:50. Eron huomaa myös ratin takana. Auto taipuu ketterästi mutkiin ja ajettavuudesta on poistunut edeltäjämallia häirinnyt aliohjautuvuus.

Auringon tullessa esiin katon saa avattua 10 sekunnissa ja sulkeutuminen vie saman verran aikaa. Nopean kattomekanismin lisäksi TT tarjoaa mukavat oltavat viileämmässäkin kelissä. Tuulen pyörteilyt eivät häiritse ja uusi niskatukilämmitin (1355 e) pitää pään alueen lämpimänä. TT Roadster onkin yksi parhaista ympärivuotiseen käyttöön soveltuvista avoautoista – etenkin nelivedolla varustettuna.

Suomen tuontiohjelmaan kuuluu alkuvaiheessa ainoastaan yksi malliversio (2.0 TFSI S tronic quattro). Kaksilitraisesta turbomoottorista on kutiteltu 230 hv ja sen jatkeena on aina neliveto sekä S-tronic-automaatti. Myöhemmin tarjolle tulee edullisempi perusversio (1.8 TFSI) sekä malliston yläpäähän TTS Roadster (310 hv). Dieselversiota (2.0 TDI / 180 hv) ei ole näillä näkymin tulossa Suomeen olleenkaan.

Kaksilitrainen turbomoottori tuntuu tehoihinsa nähden hämmästyttävän vikkelältä. Satasen rajapyykki tulee vastaan 5,6 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Siitä on kiittäminen paitsi onnistunutta voimalinjastoa myös auton verrattain kevyttä omapainoa. Nelivetoinen ja automaattivaihteinen auto painaa 1500 kiloa ja kovakattoinen versio on vielä 80 kiloa kevyempi.

Kilpailijoina voi pitää esimerkiksi BMW:n Z4:a ja Porsche Boxsteria. Ajettavuudeltaan Audi on selvästi parempi kuin BMW, joskaan se ei yllä aivan keksimoottorisen Boxsterin tasolle. Hinnaltaan TT on odotetusti konsernisisartaan edullisempi, mutta lähtöhinta 62 508 euroa on paljon rahaa. Kun siihen laitetaan vielä pakolliset lisävarusteet päälle, nousee hinta jo helposti samalle kymmenluvulle Boxsterin (alk. 78 763 e) kanssa.

Audi TT Roadster 2.0 TFSI S tronic quattro
Hinta alkaen 62 508 €

Moottori 1 984 cm3 R4 bensiini, turbo
Teho 169 kW (230 hv) / 4 500-6 200 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600-4 300 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4180 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1355 mm, akseliväli 2510 mm
Omamassa 1 500 kg
Tavaratila 280 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Seat Leon Cupra 300 – valmis vaikka radalleKotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin faceliftKoeajossa skandinaavinen ylpeys – Volvo S90Koeajossa asteen verran muhkumpi ranskalainenKoeajossa vain 180-heppainen Audi TT – riittävätkö tehot?Koeajo: Jaguar F-Type – vikkelä kissa raapii neljällä tassullaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen