Presidenttiehdokkaat eivät uskalla tehdä irtiottoja vaalimainoksissaan, vaan he pelaavat liian paljon varman päälle. Näin sanoo mainosalan asiantuntija MTV Uutisille.
Presidentinvaaleihin on enää vajaa pari viikkoa. Vaalimainokset näkyvät katukuvassa ja ehdokkaiden vaalivideot pyörivät TV:ssä ja somessa. Hasan&Partnersin toimitusjohtaja Riku Vassisen mukaan presidenttiehdokkaiden vaalimainoksissa ei näy juurikaan eroja.
– Viime presidentinvaaleihin verrattuna minun mielestäni nämä ulkomainokset ovat huonomman laatuisia. En tiedä ollaanko menty vähän lama-aikaan tässä.
– Presidentinvaaleissa on kolme asiaa, jota halutaan kertoa. Nimi ja kuva, jos on riittävän hyvännäköinen, muuten riittää pelkkä nimi. Numero, jota voi äänestää ja joku sanoma.
Vassisen mukaan joillakin ehdokkailla on liikaa tekstiä vaalijulisteissaan.
– Se on sama kuin olisi henkselit ja vyö yhtä aikaa. Pitää luottaa omaan viestiin. Jos on hyvä viesti, mitä halutaan saada läpi, niin silloin sitä pitää paukuttaa.
Vaalimainokset kiinnostavat
Vaikka suurin osa ihmisistä ei halua myöntää, että mainokset vaikuttaisivat heidän päätöksiinsä, tutkimus näyttää, että vaalimainokset kiinnostivat viime kevään eduskuntavaaleissa.
