Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Apteekkari ei tee asiakkaasta päätelmiä

Lehtikuva/Pekka Sakki
Lehtikuva/Pekka SakkiMTV3 Oyj/Lehtikuva,2010
Julkaistu 19.09.2010 15:00(Päivitetty 07.11.2012 16:00)

Apteekissa asiakas joutuu läväyttämään sairautensa tuntemattoman ihmisen eteen. Ei ihme, että moni tuntee olonsa reseptiä noutaessa epävarmaksi.

Kädet hikoavat ja puhe takeltelee. Tulee yhtäkkinen tarve selittää. En minä yleensä tällaisia lääkkeitä syö, mutta tilanne on nyt vähän sellainen, että...

Kuulostaako tutulta? Lääkkeidenkäyttö on henkilökohtainen asia, josta ei välttämättä halua kuuluttaa koko maailmalle. Siksi mielessä käy, että mitä tarkasti lääkereseptiä tiiraileva apteekkari toimituksen aikana oikein miettii?

− Ei apteekkari tai henkilökunta jaottele asiakkaita sen mukaan, mitä he tulevat hakemaan. Sitä on itse asiassa usein herkempi siinä tilanteessa toimintansa suhteen, ettei vain aiheuta asiakkaassa turhia reaktioita, apteekkari Bengt Mattila vakuuttaa.

Ammattilainen kyllä tunnistaa tietynlaisen häpeilyn tai häveliäisyyden joidenkin asiakkaiden kohdalla. Muun muassa mielialalääkkeiden käyttö on yleistynyt viime vuosina.

− Ei se ole mikään häpeän paikka, kyseisistä lääkkeistähän on oikeasti apua. Ehkä asiakas itsekin tulkitsee joskus liian herkästi henkilökunnan reaktioita. Kyllä me olemme yrittäneet kiinnittää huomiota siihen, miten potilastilanteissa reagoimme.

Mattila lisää, että apteekeissa on tänä päivänä looseja, joilla on pyritty lisäämään asiakkaan yksityisyyttä keskustella arkaluontoisistakin asioista.

− Periaatteessa apteekissa pitäisi olla tila, jossa voi selkeämminkin keskustella henkilökohtaisista asioista. Jos ei muuten, voidaan mennä apteekkarin työhuoneeseen keskustelemaan, Mattila sanoo.

Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

Väärentäjät työllistävät apteekkeja

Vanhassa vara parempi?

Lisää aiheesta:

20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luuletHyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaaJo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolellaSyöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinollaViisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessaHikoilu on kiinni koosta, ei sukupuolesta
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa