Apteekkari ei tee asiakkaasta päätelmiä

Apteekissa asiakas joutuu läväyttämään sairautensa tuntemattoman ihmisen eteen. Ei ihme, että moni tuntee olonsa reseptiä noutaessa epävarmaksi.

Kädet hikoavat ja puhe takeltelee. Tulee yhtäkkinen tarve selittää. En minä yleensä tällaisia lääkkeitä syö, mutta tilanne on nyt vähän sellainen, että...

Kuulostaako tutulta? Lääkkeidenkäyttö on henkilökohtainen asia, josta ei välttämättä halua kuuluttaa koko maailmalle. Siksi mielessä käy, että mitä tarkasti lääkereseptiä tiiraileva apteekkari toimituksen aikana oikein miettii?

− Ei apteekkari tai henkilökunta jaottele asiakkaita sen mukaan, mitä he tulevat hakemaan. Sitä on itse asiassa usein herkempi siinä tilanteessa toimintansa suhteen, ettei vain aiheuta asiakkaassa turhia reaktioita, apteekkari Bengt Mattila vakuuttaa.

Ammattilainen kyllä tunnistaa tietynlaisen häpeilyn tai häveliäisyyden joidenkin asiakkaiden kohdalla. Muun muassa mielialalääkkeiden käyttö on yleistynyt viime vuosina.

− Ei se ole mikään häpeän paikka, kyseisistä lääkkeistähän on oikeasti apua. Ehkä asiakas itsekin tulkitsee joskus liian herkästi henkilökunnan reaktioita. Kyllä me olemme yrittäneet kiinnittää huomiota siihen, miten potilastilanteissa reagoimme.

Mattila lisää, että apteekeissa on tänä päivänä looseja, joilla on pyritty lisäämään asiakkaan yksityisyyttä keskustella arkaluontoisistakin asioista.

− Periaatteessa apteekissa pitäisi olla tila, jossa voi selkeämminkin keskustella henkilökohtaisista asioista. Jos ei muuten, voidaan mennä apteekkarin työhuoneeseen keskustelemaan, Mattila sanoo.

Studio55/Jenni Kokkonen

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat