Uusi tietojärjestelmä turhauttaa Peijaksen sairaalassa: "Me ollaan enemmän tekemisissä tietokoneen kuin potilaan kanssa"

Uusi tietojärjestelmä raivostuttaa Peijaksen sairaalassa –"Jonot kasvaa ja ihmiset väsyy" 2:08
Apotti-tietojärjestelmä raivostuttaa Peijaksen sairaalassa.

Kritiikki potilastietojärjestelmä Apottia kohtaan jatkuu HUS:ssa. Peijaksessa henkilöstön edustajan mukaan Apotti näkyy jonojen kasvuna ja potilaiden hoitamiseen menee aiempaa enemmän aikaa.

– Se ei ole samanlaista se työnteko enää. Siihen menee enemmän aikaa. Meillä on tietysti jonot kasvaneet, mutta myöskin ihmiset väsyvät enemmän ja yhden ja saman potilaan hoitamiseen menee enemmän aikaa kuin aikaisemmin, kertoo lääkärien luottamusmies Eeva-Maija Nieminen

Nieminen painottaa, että että kritiikkiä tulee myös muualta HUS:sta, ei ainoastaan Peijaksen sairaalasta.

Poliklinikkakäyntimäärät vähentyneet

Peijaksen poliklinikkakäyntimäärissä on HUS:n tilastoissa nähtävissä tuhansien käyntien vähentyminen Apotin jälkeen. Kun katsoo Peijaksen sisätautien, kirurgian ja akuutin poliklinikkakäyntimääriä, ne olivat vuonna 2019 vajaat 7000 käyntiä vähemmän kuin kaksi vuotta aiemmin.

HUS:n johdossa käyntimäärien väheneminen tarkoittaa sitä, että asioita tehdään aiempaa laadukkaammin ja tehokkaammin.

– Tehdäänkö näillä käynneillä, mitä nyt toteutuu, asioita eri tavalla ja onko perusteltuakaan, että käyntejä olisi enemmän kuin nyt, pohtii HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.    

"Alku oli katastrofaalinen"

Apotti otettiin käyttöön Peijaksessa HUS-alueen ensimmäisenä, marraskuussa 2018.

– Se alku oli aika sanoisinko katastrofaalinen, Nieminen kertoo.

Vaikka kehitystyötä on tehty, henkilöstön keskuudessa tyytymättömyyttä riittää.

– Tuntuu, että me olemme enemmän tekemisissä sen tietokoneen kanssa kuin potilaan kanssa, luottamusmies jatkaa. 

2018-2019 yli puoli vuotta jonottaneiden potilaiden määrä HUS-alueella kasvoi muutamilla sadoilla. HUS:n johdosta todetaan, että Apotti ei ole vaikuttanut jonotusaikoihin, vaan nousu johtuu muun muassa kaihimäärien kasvusta.

"Potilasturvallisuus parantunut"

Mäkijärven mukaan Apotti-haasteita kuitenkin yhä on.

– Kyllä edelleen haasteita on lääkitysosion suhteen, vaikka toisaalta on pystytty varmentamaan se, että lääkitysvirheet ovat vähentyneet, joten potilasturvallisuus siltä osin on parantunut. 

Apottia on paranneltu matkan varrella ja käyttöä laajennettu. Viimeisin käyttöönotto tapahtui viime marraskuussa Meilahden mäelle. 

Lue myös:

    Uusimmat