Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi tietojärjestelmä turhauttaa Peijaksen sairaalassa: "Me ollaan enemmän tekemisissä tietokoneen kuin potilaan kanssa"

2:08Uusi tietojärjestelmä raivostuttaa Peijaksen sairaalassa –"Jonot kasvaa ja ihmiset väsyy"Apotti-tietojärjestelmä raivostuttaa Peijaksen sairaalassa.
Julkaistu 01.02.2021 09:14
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Kritiikki potilastietojärjestelmä Apottia kohtaan jatkuu HUS:ssa. Peijaksessa henkilöstön edustajan mukaan Apotti näkyy jonojen kasvuna ja potilaiden hoitamiseen menee aiempaa enemmän aikaa.

– Se ei ole samanlaista se työnteko enää. Siihen menee enemmän aikaa. Meillä on tietysti jonot kasvaneet, mutta myöskin ihmiset väsyvät enemmän ja yhden ja saman potilaan hoitamiseen menee enemmän aikaa kuin aikaisemmin, kertoo lääkärien luottamusmies Eeva-Maija Nieminen. 

Nieminen painottaa, että että kritiikkiä tulee myös muualta HUS:sta, ei ainoastaan Peijaksen sairaalasta.

Poliklinikkakäyntimäärät vähentyneet

Peijaksen poliklinikkakäyntimäärissä on HUS:n tilastoissa nähtävissä tuhansien käyntien vähentyminen Apotin jälkeen. Kun katsoo Peijaksen sisätautien, kirurgian ja akuutin poliklinikkakäyntimääriä, ne olivat vuonna 2019 vajaat 7000 käyntiä vähemmän kuin kaksi vuotta aiemmin.

HUS:n johdossa käyntimäärien väheneminen tarkoittaa sitä, että asioita tehdään aiempaa laadukkaammin ja tehokkaammin.

– Tehdäänkö näillä käynneillä, mitä nyt toteutuu, asioita eri tavalla ja onko perusteltuakaan, että käyntejä olisi enemmän kuin nyt, pohtii HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.    

Mäkijärvi (1)

"Alku oli katastrofaalinen"

Apotti otettiin käyttöön Peijaksessa HUS-alueen ensimmäisenä, marraskuussa 2018.

– Se alku oli aika sanoisinko katastrofaalinen, Nieminen kertoo.

Vaikka kehitystyötä on tehty, henkilöstön keskuudessa tyytymättömyyttä riittää.

– Tuntuu, että me olemme enemmän tekemisissä sen tietokoneen kanssa kuin potilaan kanssa, luottamusmies jatkaa. 

2018-2019 yli puoli vuotta jonottaneiden potilaiden määrä HUS-alueella kasvoi muutamilla sadoilla. HUS:n johdosta todetaan, että Apotti ei ole vaikuttanut jonotusaikoihin, vaan nousu johtuu muun muassa kaihimäärien kasvusta.

"Potilasturvallisuus parantunut"

Mäkijärven mukaan Apotti-haasteita kuitenkin yhä on.

– Kyllä edelleen haasteita on lääkitysosion suhteen, vaikka toisaalta on pystytty varmentamaan se, että lääkitysvirheet ovat vähentyneet, joten potilasturvallisuus siltä osin on parantunut. 

Apottia on paranneltu matkan varrella ja käyttöä laajennettu. Viimeisin käyttöönotto tapahtui viime marraskuussa Meilahden mäelle. 

Lisää aiheesta:

Terveyskeskuslääkärit hoitavat vähemmän potilaita kuin ennen – HUS-pomo: "Saman palkan saa kevyemmälläkin työmäärällä"Lääkäriin heti vai joskus? Kiireettömässä hoidossa valtavat erot jopa alueiden sisällä – nopeiten hoitoon pääsee ulkoistetuilla terveysasemillaNuoret Lääkärit yhä huolissaan erikoistuvien lääkärien kohtelusta – "Mitään merkittävää parannusta ei meidän tiedossa ole"Apotin toimitusjohtaja puolustaa pian Meilahden sairaalaan saapuvaa potilastietojärjestelmää: ”Ensimmäisen käyttöönoton jälkeen on tehty tosi paljon”Potilastietojärjestelmä Apotin massiivinen laajennus saa henkilöstöltä kritiikkiä: "Toivottavasti pelot ovat turhia ja meillä on hyvä järjestelmä"HUS hoiti huhtikuussa 50 000 potilasta vähemmän kuin vuotta aiemmin – Lääkäriliitto: "Sydäninfarktipotilaita tulee sairaalaan jopa 20 prosenttia vähemmän ja se on pelottavaa"
TerveydenhuoltoHUSKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Terveydenhuolto
  • ma19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 2.11.19:52
    Kuolema

    Mitä kuoleva pohtii viimeisinä hetkinään? Terhokodin johtaja kertoo

  • 27.10.20:38
    Kaisa Juuso

    Ministeri Juuso saamastaan kritiikistä: "Jos talous olisi hoidettu asianmukaisesti"

  • 27.10.12:27
    Kaisa Juuso

    Ministeri Juuso syytti lappilaisia riitelystä ja hänen kritisoinnistaan: "Riehutte somessa ja haukutte minua"

  • 27.10.08:17
    Vanhukset

    Lääkärimaksut ajavat ihmisiä ulosottoon – yksi väestöryhmä erottuu selkeästi