Kritiikki potilastietojärjestelmä Apottia kohtaan jatkuu HUS:ssa. Peijaksessa henkilöstön edustajan mukaan Apotti näkyy jonojen kasvuna ja potilaiden hoitamiseen menee aiempaa enemmän aikaa.
– Se ei ole samanlaista se työnteko enää. Siihen menee enemmän aikaa. Meillä on tietysti jonot kasvaneet, mutta myöskin ihmiset väsyvät enemmän ja yhden ja saman potilaan hoitamiseen menee enemmän aikaa kuin aikaisemmin, kertoo lääkärien luottamusmies Eeva-Maija Nieminen.
Nieminen painottaa, että että kritiikkiä tulee myös muualta HUS:sta, ei ainoastaan Peijaksen sairaalasta.
Poliklinikkakäyntimäärät vähentyneet
Peijaksen poliklinikkakäyntimäärissä on HUS:n tilastoissa nähtävissä tuhansien käyntien vähentyminen Apotin jälkeen. Kun katsoo Peijaksen sisätautien, kirurgian ja akuutin poliklinikkakäyntimääriä, ne olivat vuonna 2019 vajaat 7000 käyntiä vähemmän kuin kaksi vuotta aiemmin.
HUS:n johdossa käyntimäärien väheneminen tarkoittaa sitä, että asioita tehdään aiempaa laadukkaammin ja tehokkaammin.
– Tehdäänkö näillä käynneillä, mitä nyt toteutuu, asioita eri tavalla ja onko perusteltuakaan, että käyntejä olisi enemmän kuin nyt, pohtii HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.

