Analyysi: Red Bullin kierrosajoista hurja haaste Ferrarille – yrittääkö Mercedes eri taktiikkaa?

Red Bullin autojen perjantain harjoituksissa tekemät kierrosajat lupaavat paalupaikalta Singaporen F1-kisaan lähtevälle Ferrarin Sebastian Vettelille kunnon haastetta.

MAINOS

Singaporen F1-viikonloppu
C Morella!

Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.

Vettel onnistui aika-ajoissa kuin ihmeen kaupalla lyömään koko viikonlopun vahvassa vireessä olleet Red Bullin Max Verstappenin ja Daniel Ricciardon. Saksalainen saa näin vahvan etulyöntiaseman katuradalla, jolla ohittaminen on erittäin vaikeaa, vaikkei kuitenkaan mahdotonta, mutta perjantain harjoitusaikojen perusteella Red Bull on erittäin vahvassa iskussa viemään jopa koko kisan voiton.

Suomalaisista Ferrarin Kimi Räikkönen lähtee nelosruudusta ja pahasti aerodynamiikassa takkiin ottaneen Mercedeksen Valtteri Bottas kuudennesta ruudusta.

Viime vuoden Singaporen GP voitettiin kahdella pysähdyksellä kolmen stopin miehiä vastaan, mutta tänä vuonna erittäin paljon entistä kestävämmät Pirellin renkaat mahdollistavat hyvin myös yhden pysähdyksen taktiikan. Pirelli pitää yhden stopin taktiikkaa jopa todennäköisimpänä vaihtoehtona.

Red Bull jyrää, mutta pääseekö ohi?

Red Bull -kuski Ricciardo teki perjantain treeneissä ultrapehmeillä renkailla todella hyvävauhtisen ja lähes puolen kisan mittaiseksi venyneen vedon, jonka loppupuolen kierrosaika 1.46,919 oli edelleen täysin vertailukelpoinen Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen sekä Ferrarin Räikkösen parhaiden kierrosten kanssa.

Ricciardon 26 kierroksen keskiarvo oli 1.46,516. Räikkönen jäi tästä 22 kierroksen keskiarvolla 0,7 sekuntia ja Hamilton loppua kohti paranevasta vauhdistaan huolimatta lähes 0,6 sekuntia. Mercedes ajoi ultrapehmeillä renkailla yhteen kyytiin enimmillään vain 18 kierrosta, mikä on alle kolmanneksen kisan 61 kierroksesta.

Ferrarilla riitti harjoituksissa vaikeuksia, joten aika-ajoihin kaivettu vauhti saattaa ennakoida myös kisaa varten treenejä parempaa suorituskykyä. Italialaistiimin kannalta vaikuttaa kuitenkin huolestuttavalta, että Hamiltonin Mercedes oli viikonlopun kolmesta rengasseoksesta kovimmalla keskimäärin sekunnin kierrosta kohti Vettelin Ferraria nopeampi. Tämä saattaa indikoida Mercedeksen yrittävän hyökätä vastustajiensa kimppuun pitkällä kovempien renkaiden vedolla.

Red Bull ei edes kokeillut soft-renkaiden pitkiä vetoja, vaan keskittyi takojaan kierrosaikoja ultrapehmeillä ja astetta kovemmilla superpehmeillä kumeilla. Pirellin mukaan ultrapehmeät renkaat ovat noin sekunnin kierrosta kohti superpehmeitä nopeammat.

Singaporessa täytyy toki muistaa, että kisan kymmenvuotisen historian aikana ei ole nähty ainuttakaan kisasunnuntaita, jossa turva-auto ei olisi käynyt radalla. Viime vuonna turva-auto veti letkaa kahden ensimmäisen kierroksen ajan, mutta pysyi sitten poissa lopun aikaa. Viimeisen viiden vuoden aikana turva-auto on ollut radalla keskimäärin lähes seitsemän kierrosta kisaa kohti.

Lue myös:

    Uusimmat