Yhdysvaltain ensi vuoden presidentinvaaleissa informaatiovaikuttaminen on mahdollisesti jopa tehokkaampaa kuin viime kerralla, arvioi Rand Corporation -ajatushautomon tutkija Rand Waltzman. Venäjää enemmän tämä saattaa kuitenkin koskea kotimaasta tulevaa vaikuttamista, joka on lisääntynyt Yhdysvalloissa ja muissa länsimaissa.
Suomessa viime viikolla vieraillut Waltzman viittaa tuoreeseen Oxford Internet Instituten tutkimukseen, jonka mukaan järjestäytynyt yleisen mielipiteen manipulointi sosiaalisen median välityksellä on kaksinkertaistunut parissa vuodessa.
Selvityksen mukaan sitä esiintyi ainakin 70 maassa ja yleensä se kohdistui juuri maan omiin kansalaisiin, ei ulkomaihin. Asialle on laitettu muun muassa pr-toimistoja.
– Väittäisin, että se on (ulkoista vaikuttamista) suurempi ongelma. No ei ehkä Suomessa maan koko ja sijainti huomioiden, Waltzman sanoi viime viikolla Helsingissä.
Informaatio-operaatioiden tehokkuuden mittaaminen on hänen mukaansa lähtökohtaisesti hyvin vaikeaa. Yhdysvalloissa on puhuttu paljon Venäjän vaikutusyrityksistä edellisiin presidentinvaaleihin, ja myös Waltzman on ollut asiasta kongressin kuultavana.
– Jos (presidentti Vladimir) Putinin tavoite oli saada meidät uskomaan siihen, että hän kykenee manipuloimaan asioita, niin siinä hän on ainakin onnistunut, Waltzman naurahtaa.
Kilpailevan viestinkin pitää vedota tunteisiin
Waltzman haluaisi nähdä Yhdysvaltain ja muiden läntisten demokratioiden hallituksilta vaikutusyrityksiin reagoinnin sijaan aktiivisempaa toimintaa oman viestinsä välittämisessä. Tästä ei hänen mukaansa ole kuitenkaan näkyvissä merkkejä – ongelma on tunnistettu ja siitä puhutaan paljon, mutta juuri mitään ei tehdä.
