Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älykäs mainonta aiheuttaa vallankumouksen lähes jokaisen arkeen

Tulevaisuudessa jääkaappi voi kertoa älytelevisiolle, että sinulle kannattaa mainostaa meijerimainoksia.
Tulevaisuudessa jääkaappi voi kertoa älytelevisiolle, että sinulle kannattaa mainostaa meijerimainoksia.Lehtikuva
Julkaistu 10.07.2016 03:35

MTV UUTISET - STT

Olet ostanut jääkaapin netistä. Ostoksen jälkeen alat nähdä verkkosivuilla jatkuvasti jääkaappimainoksia. Harva tarvitsee montaa jääkaappia ja juuri jääkaapin ostaneena tuskin hankit uutta kovin nopeasti. Mitä järkeä siis näissä mainoksissa on?  

– Ei tietenkään mitään, sanoo Jani Halme, ToinenPHD-mediatoimiston luova johtaja. Tällaisessa tapauksessa mainostajan käyttämät tietokannat ja robotiikka ovat tunnistaneet, että kuluttaja on käynyt verkossa vertailemassa eri jääkaappeja, mutta ei sitä, että ostos on tehty.   

Tämäntapaiset hasardit jäävät pian historiaan, sillä tulevaisuuden jääkaappi on älylaite, joka kohdentaa mainonnan aivan uudella tavalla, kuvailee Halme. Älykäs jääkaappi oppii tunnistamaan perheen kulutustottumukset ja tietää, että kaapissa pitäisi olla esimerkiksi maitoa ja juustoa. Kun nämä tuotteet loppuvat, jääkaappi kommunikoi perheen älytelevision kanssa ja pian mainoskatkoilla näkyy meijerituotteiden mainoksia.  

Kohdentaminen, tarkkaan räätälöidyn mainostamisen teknologia kehittyy jatkuvasti ja muuttaa mainontaa perinpohjaisesti, toteaa Halme.

Mainonta yhä yksilöllisempää

Digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori korostaa yksilöllistä sisältömarkkinointia.   

– Sen sijaan, että mainonta keskeyttää tekemisesi, tuotetaankin markkinoinnillista sisältöä, jonka parissa haluat viettää aikaa.  

Niinpä tietokoneella tai puhelimen näytöllä siellä täällä vilkkuvat mainokset, yhtäkkiä esiin pullahtavat videot tai mainos, joka peittää tekstin, vähenevät ja sivustot selkeytyvät.   


Vähemmän mainoksia sisältävä sivusto voi olla jopa tuottoisampi ja saada paremmin kuluttajan huomion kuin kaikenmaailman sälää sisältävä sekametelisoppa.  

Kuluttaja voi myös ostaa itsensä irti mainonnasta. Esimerkiksi musiikkipalvelu Spotify mainostaa mainoksettomuutta ja sen mainoksista riisutun version saa käyttöön rahalla.  

– Jos en kuluttajana siedä mainoksia, minulle pitää pystyä räätälöimään mediatuotteita, joissa niitä ei ole. Mutta tällöin tuotteet ovat kalliimpia. Jokainen päättäköön itse, sanoo Jani Halme.  
  

Lisää aiheesta:

Miksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syytPuhe ja kasvot voidaan väärentää jopa reaaliajassa – näin deepfake muuttaa maailmaa juuri nytDigitaalisia kaksoisolentoja ja jääkarhuja Kauppatorilla – näin ronskisti uusin tekoäly kykenee petkuttamaan sinuakinEt pysty huijaamaan Facebookia, mainostajat löytävät sinut aina – jotakin voit kuitenkin tehdä"Koti voisi muistutella, että rupeapa nyt ruoanlaittopuuhiin" – näinkö asuminen muuttuu tulevaisuudessa?Vaatekauppa siirtyy mobiiliin - oma stylisti pian pikaviestin päässä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 12:42
    Keski-Suomi

    Hyvinvointialueen pomolle muhkea eropotti – alueen talous sakkaa

  • 12:05
    Ydinaseet

    Analyysi: Stubb julisti ydinaseiden aikakauden – tätä se tarkoittaa

  • 11:59
    Helsinki

    Suora lähetys kello 13.45: Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä

  • 11:32
    Turvallisuus

    Stubb: Olemme siirtyneet uudelle ydinaseiden aikakaudelle

  • 11:25
    Posti

    Hallinto-oikeus kumosi Postille määrätyn 2,4 miljoonan seuraamusmaksun