Alman mediamyynti parani

MTV3- ja Subtv-kanavien parantunut mediamyynti kasvattivat Alma Median vertailukelpoista liikevaihtoa ja liikevoittoa.

Alma Media -konsernin tulos ennen satunnaiseriä oli tammi-kesäkuussa 19,6 milj. euroa, kun se viime vuonna oli 16,4 milj. euroa. Merkittävin osa liikevoiton kasvusta tuli Broadcastingin mediamyynnistä. Osakkuusyhtiöiden vaikutus tammi-kesäkuun liikevoittoon oli -4,3 milj. euroa, kun se viime vuonna oli -1,7 milj. euroa. Kun osakkuusyhtiöiden vaikutus liikevoittoon eliminoidaan, konsernin liikevoitto oli 25,4 milj. euroa, kun se viime vuonna oli 20,5 milj. euroa.

Konsernin liikevaihto oli tammi-kesäkuussa 232,9 milj. euroa, kun se viime vuonna oli 245,9 milj. euroa. Liikevaihdon aleneminen johtui kesällä 2003 tehdystä Acta Print -järjestelystä, jossa konserni luopui valtaosasta aikakauslehtipainotoimintaa. Vuoden 2003 tammi-kesäkuun liikevaihto, josta Alprintin liikevaihto on poistettu, oli 218,1 milj. euroa. Näin 3/13 vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 6,8 %.

Liikevaihdon kasvu johtui pääosin MTV3- ja Subtv-kanavien kasvaneesta mediamyynnistä. Vaalimainonnan osuus vuoden 2003 alkupuoliskolla oli 2,7 milj. euroa ja tämän vuoden vastaavana aikana 0,8 milj. euroa.

Toimitusjohtaja Juho Lipsasen mukaan toisen vuosineljänneksen mainosmyynti toteutui ennakoidusti edellisvuotta parempana. Etenkin televisiomainonta lisääntyi.

Lipsanen on erityisen tyytyväinen Subtv-kanavan tilanteeseen. Kanava saavutti parhaaseen katseluaikaan 15-34- vuotiaista kaapelikatsojista 14 prosentin katseluosuuden.

- Lisääntynyt katselu on muuttunut myös myynniksi: Subtv kaksinkertaisti liikevaihtonsa toisella neljänneksellä, toimitusjohtaja Juho Lipsanen sanoo.

(MTV3-Kauppalehti)

Mediamarkkinat kasvavat kaikilla toimialoilla.

(Talousuutiset 12.08.2004)

Lue myös:

    Uusimmat