Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Alihankkija kiistää jyrkästi aiheuttaneensa VW-skandaalin

Julkaistu 06.10.2015 13:22

Ville Järveläinen

Volkswagenin dieselautojen moottorinhallintaohjelmat ovat Continentalin ja Boschin valmistamia, kertoo Automotive News Europe.

Continental toimittaa moottoria ohjaavia laitteita, polttoaineen pumppuja sekä ruiskuja myös muille autonvalmistajille. Julkaisun mukaan Continental on kertonut, ettei sen valmistaman ohjelmiston avulla ole mahdollista manipuloida päästöjä.

Volkswagen-konserni joutunee kutsumaan takaisin yhteensä 11 miljoonaa Volkswagenia, Audia, Skodaa ja Seatia jäätyään viime kuussa kiinni massiivisesta päästöhuijauksesta.

Continentalin ohjelmistoa on käytetty 1,6-litraisissa dieselautoissa. Kaksilitraisiin dieseleihin moottorinhallintaohjelman toimittanut Robert Bosch varoitti Volkswagenia jo vuonna 2007, että päästöjä manipuloiva ohjelmisto olisi laiton.

Saksalaisen Bild am Sonntag -lehden mukaan kaksilitraisten dieselautojen korjaaminen vaatii pelkän ohjelmistopäivityksen. 1,6-litraisista autoista on sen lisäksi vaihdettava ruiskuttimen suutin.

Saksalaislehden tietojen mukaan koko päästöskandaali olisi voitu välttää, mikäli konsernin dieselautoihin olisi jo tehtaalla asennettu 300 euron hintainen ureasäiliö – yhtiö kuitenkin piti kustannuksia liian kalliina.

Asiasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Tekniikka & Talous.

Lisää aiheesta:

Oikeudelta lopullinen päätös: Opel on syyllistynyt päästöhuijaukseen – autoja kutsutaan korjauksiinPäästöskandaali uuteen nousuun? Viranomaiset ovat löytäneet Audeista uuden huijausmekanisminVW myöntää: Automaattivaihteisissa Audeissa päästöjä vääristelevä ohjelmistoEU pelkää: VW:n korjaukset aiheuttavat vahinkoa autoillePäästöskandaalissa tapahtuu taas: Volkkareista, Audeista ja Porscheista löytyi epäilyttävä ohjelmistoVolkswagen-skandaali vaihe vaiheelta – muistatko, mitä kaikkea tapahtui?
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 25.11.12:35
    Kevennykset

    Lähes 50-vuotias volkkari selvisi keskeltä Los Angelesin liekkimerta: "Se näytti liian hyvältä ollakseen totta"

  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa