Älähän sie kaasuta etelän mies - mitä tehdä kun lumiraivo iskee ja auto jumissa

Lumi saapui etelään, urakalla. Hanget kasautuvat tienreunoihin, ja välillä on valittava sekin parkkipaikka, jossa lunta jo on. Hangesta on autolla hankala poistua, jos on jo kaasuttanut raivoissaan tienpinnan jään sileäksi.

Miten sitten kannattaa autolla parkkeerata ja parkista poistua kun sen on ensin hangesta esiin kaivanut?

Jos on etuvetoinen auto, se kannattaa parkkeerata peruuttamalla, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teijo Poutanen.

- Kun mennään peruuttamalla sisään, saadaan tehtyä jälkeä takapyörällä ja etupyörät ovat kuitenkin vielä pitävämmällä alustalla.

- Jos lunta on paljon, ei kannata ajaa kerralla perille saakka, vaan ottaa vähän edestakaisin - tällä tavalla saadaan tampattua lunta ja ajojälkeä valmiiksi lähtöä varten, Poutanen neuvoo.

Lumilapio on hintansa arvoinen - ja maltti

Parkista lähtiessä, jos lunta on kasaantunut auton ympärille, hyvä varuste on lumilapio, joka mahtuu pieneen tilaan - sillä saa huomattavasti enemmän aikaan kuin pelkällä hanskalla.

- Lumilapiolla tehdään uraa siihen suuntaan mihin ollaan lähdössä.

Jos lapio puuttuu niin maltti on valttia.

- Hyvin rauhallisilla kierroksilla ja pientä liikettä edestakaisin, eli tämmöinen heijaava liike. Tehdään renkaalla vähän uraa ja sitten voidaan tehdä isompaa liikettä ja ajaa uraa pitkin pois.

Pyörät eivät saa lyödä tyhjää

Kovia kierroksia ei saa tässä vaiheessa antaa - pitää välttää pyörien lyömistä tyhjää.

- Jos tuntuu että pyörä lyö tyhjää, niin heti taas takaisinpäin pieni pätkä ja tehdään tällä tavalla sitä uraa lisää.

Kun lumiraivo iskee, pyörä alkaa lyömään tyhjää ja se kiillotta tienpinnan hetkessä, ja sitten siinä seistäänkin. Tässä vaiheessa se lapio olisi taas korvaamaton. Autossa voi myös pitää pientä määrää hiekoitussepeliä.

Kun vitsit ovat vähissä ja tien pinta jäisen sileä liiallisen kaasuttamisen takia, ei keinojakaan enää ole paljoa. Lumiketjut olisivat oivallinen apukeino, Poutanen huomauttaa.

- Mutta vanhana keinona voi yrittää myös auton mattoa, joka laitetaan vetävän pyörän alle.

Vetoluiston esto nykyautoissa saattaa estää tarvittavien kierrosten aikaansaamisen.

- Vetoluiston eston voi tällaisissa tilanteissa ottaa pois, jotta saa enemmän tehoa moottoriin. Mutta vasta kun auto liikkuu. Liikkeelle lähtiessä pyörät eivät saisi lyödä tyhjää.

Kun kaikki toivo on jo menetetty ja auto jököttää hangessa, voi myös soittaa Autoliiton apunumeroon 0200 8080, josta voi tarvittaessa tilata vaikka hinausauton.

Autoliitto myös huomauttaa, että auton katto on putsattava kunnolla lumesta ennen liikkeelle lähtöä - katolta lumi voi lentää takana ajavan päälle ja haitata näkyvyyttä tai voimakkaasti jarrutettaessa omalle etupellille.

Lue myös:

    Uusimmat