Älä lankea Facebookissa leviävään polttoainehuijaukseen – "Kuka tahansa voi joutua uhriksi"

Älä lankea tähän Facebookissa leviävään polttoainehuijaukseen 1:25

Facebookissa on levinnyt viime päivinä huijausviesti, jossa tietyllä sivustolla vieraileville luvataan ilmaiset polttoaineet kuukaudeksi Shellin huoltoasemilla.

Vaikka tarjous tuttua sanontaa mukaillen on liian hyvä ollakseen totta, on huijauksen leviämisestä päätellen moni yrittänyt päästä polttoaineisiin käsiksi. Tosiasiassa osallistuja sitoutuu tietämättään maksamaan yritykselle luottokortiltaan säännöllistä kuukausimaksua.

Viestissä kehotetaan hakemaan tietyllä koodilla Google-hakukoneesta ja avaamaan ensimmäisenä listalle tuleva linkki. Epäselväksi jää, miten ihmisten Facebook-tilit levittävät mainosta. Ainakin yhden Facebook-ilmoituksen mukaan henkilön tili on saatettu kaapata ”ilmaista polttoainetta” mainostavan ilmoituksen levittämiseksi.

St1: Poliisi ei ole onnistunut estämään

Shell varoitti jo huhtikuussa, että sen nimellä yritetään houkutella ihmisiä tekaistuihin kilpailuihin sähköpostin kautta, joilla henkilöiltä yritettiin hankkia pankki- ja luottokorttitietoja. St1:n tarkastuspäällikkö Kenneth Collin kertoo, että kuvatun kaltaiset huijaukset ovat olleet erityisesti tänä vuonna ongelmana. 

– Ikäviä iskuja kuluttajia vastaan. Kuka tahansa voi joutua uhriksi. On tullut myös tilanteita, joissa kauppiaat ovat joutuneet ilmoittamaan kassalla, että tämä on ikävä kyllä ollut huijaus, Collin kertoo.

Collinin mukaan yritys on pyrkinyt tiedottamaan huijausriskista sosiaalisessa mediassa ja yrityksen omilla sivuilla. Rikosilmoituksia on tehty, mutta Collinin mukaan poliisi ei ole pystynyt estämään rikollisten toimintaa näiden käyttämien sivustojen ja muiden tekijöiden vuoksi.

– Jos menee lankaan, pitää olla välittömästi yhteydessä omaan pankkiin tai luottokorttifirmaan, Collin sanoo.

Aiemmin vastaavissa huijauksissa on hyödynnetty myös muiden suurten suomalaisten yritysten julkisuuskuvaa, kuten ja hämäyksenä on käytetty ainakin Elisan, Gigantin ja Finnkinon brändejä. Uhreja on lähestytty jopa tekstiviesteillä ja Facebookin yksityisviestein.

Erilaiset huijaukset ovat kasvava trendi 2:20

Lue myös:

    Uusimmat