Älä astu ansaan – näin tunnistat, yritetäänkö sinuakin vetää höplästä S-ryhmän nimissä

Tekstiviestitse liikkuva ilmoitus 500 euron lahjakortista S-markettiin on täyttä huijausta, S-ryhmä varoitti viime viikolla. S-ryhmän nimissä on levinnyt aiemminkin huijauksia. Näin tunnistat, yritetäänkö sinua vetää höplästä.

– Useimmiten viestissä olevasta linkistä voi päätellä, että itse linkki vaikuttaa epäilyttävältä. Samoin sivusta, jonne linkki johtaa voi osoiterivin perusteella päätellä, että kaikki ei ole kohdallaan, S-ryhmän riskienhallintayksikön päällikkö Mikko Koskinen kertoi MTV:lle viime viikolla.

– Tärkeintä on kuitenkin huomioida, että emme esimerkiksi koskaan lähetä sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa kysellään salasanoja, tilinumeroita, pankki- tai luottokorttitietoja tai pyydetä maksamaan maksuja arvontaan tai muuhun osallistumiseksi.

LUE MYÖS: S-ryhmää piinaavat katalat huijauskampanjat eivät ota laantuakseen – 10 euron televisio osoittautui karvaaksi pettymykseksi

Koskisen mukaan viimeviikkoinen huijauskampanja eroaa aiemmista huijauksista siten, että se on kohdistettu erityisesti matkapuhelimiin ja siinä hyödynnetään S-ryhmän mobiilipalveluiden ulkoasua, Koskinen kertoo.

Huijausviestejä lähetettiin paljon, mutta tarkkaa tietoa määristä ei ole.

– Tarkkoja määriä on mahdotonta tietää, mutta meille ja esimerkiksi viestintävirastolle tulleiden ilmoitusten perusteella viestejä on mennyt hyvin runsaalle joukolle kuluttajia. Meille on tullut yksittäisiä ilmoituksia kuluttajilta, jotka ovat antaneet esimerkiksi maksukorttitietonsa huijausviestien yhteydessä.

S-ryhmä varoitti katalasta huijauksesta viime viikolla Twitterissä.

Toimi näin, jos saat huijausviestin

Koskisen vinkit, mikäli joudut tai olet joutunut huijauksen kohteeksi.

  • Jos olet saanut huijausviestin, poista epäilyttävä viesti tai sulje viesti klikkaamatta siinä oleva linkkejä.
  • Mikäli tulet huijatuksi ja esimerkiksi antanut huijaussivustolle luottokorttisi tiedot, ole välittömästi yhteydessä omaan pankkiisi tai luottokorttiyhtiöön aiheettomien maksujen estämiseksi kuolettamalla kortti sekä ota yhteyttä kuluttajaviranomaiseen.
  • Ota puhelinoperaattoriisi yhteyttä, mikäli olet joutunut tekstiviestihuijauksen kohteeksi, liittyen mahdollisiin ylimääräisiin puhelinlaskun veloituksiin.

Lue myös:

    Uusimmat