Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Älä anna talven yllättää: Näin pidät talvirenkaasi kunnossa

5:17Renkaanvaihto oikeilla välineillä
Julkaistu 21.10.2016 11:28

MTV LIFESTYLE

Talvikeleihin varautuminen kannattaa aloittaa nyt. Talvirenkaiden vaihto on monissa osissa Suomea jo viisasta yöpakkasten yleistyessä. Renkaiden oikeaoppinen huolto pidentää niiden käyttöikää ja lisää sekä turvallisuutta että ajomukavuutta. Talvirenkaiden kanssa on hyvä muistaa myös kylmän kelin erityispiirre eli tarkkailla rengaspaineita. Ilmanpaineet on syytä tarkastaa kylmillä keleillä jopa kesää säännöllisemmin.

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan rengasasioissa tulisi aktivoitua viimeistään yöpakkasten myötä, kun huomaa varjopaikkojen olevan aamuisin jäässä. Vaihdossa ei kannata tuijottaa pelkästään kalenteria, vaan tarkkailla säätä: talvirenkaista ei sakoteta, jos liukkaat kelit saapuvat aikaisin.

– Fiksu autoilija tarkistaa ajoissa, ovatko nykyiset talvirenkaat iskussa vai onko syytä lähteä ostoksille. Jos uusia talvikumeja lähtee etsimään ensimmäisinä lumipäivinä, voi edessä olla pitkät jonot rengasliikkeisiin. Kun renkaat hankkii hyvissä ajoin, varmistaa myös että omaan autoon sopivaa mallia on vielä nopeasti saatavilla, Morri ohjeistaa.

Huomioi ilmanpaineet kylmillä keleillä

Suomen talvi on ihmisen vinkkelistä melko yksiselitteisesti kylmää aikaa. Mutta talvirenkaiden kannalta se on vuoroin kylmä, leuto, lämmin ja taas kylmä vuodenaika.

– Talvisaikaan renkaat altistuvat hyvin erilaisille lämpötiloille, Morri selittää.

– Auto voi olla tallissa kymmenen asteen lämmössä, josta ajetaan ulos jopa 30 asteen pakkaseen. Välillä keli lauhtuu ja taas kylmenee. Tällainen lämpötilavaihtelu vaikuttaa selvästi renkaiden ilmanpaineisiin.


Rengaspaine laskee noin 0,1 baria jokaista lämpötilan 10 asteen laskua kohden. Morri suosittelee talvirenkaissa käytettävän 0,2 baria (20 kPa) kesärenkaiden suositusta korkeampaa painetta − näin se ei putoa liikaa elohopean heitellessä. Pieni ylipaine antaa renkaille myös jämäkämmän ohjaustuntuman ja helpottaa auton hallintaa kuivalla kelillä.

Ilmanpaineet on syytä tarkastaa kylmillä keleillä kesää säännöllisemmin.

– Ihmisiltä tulee kovien pakkasten myötä kysymyksiä, miksi renkaat "pompottavat" liikkeelle lähtiessä. Kyse on siitä, että ilmanpaineet ovat kylmässä laskeneet selvästi ja rengas on jäätynyt tai jäähtynyt ja siihen on jäänyt pysyvä painauma. Rengas menettää muotoaan ja on ikään kuin epäpyöreä, kunnes se lämpenee kunnolla. Kannattaa suosia pientä ylipainetta, niin välttää nämä ongelmat.

Tarkkaile urasyvyyttä

Renkaan urasyvyyteen pätee sama ohje kuin kesärenkaissakin: kriittinen raja on neljä milliä. Kun mennään sen alle, ominaisuudet romahtavat hyvässäkin renkaassa. Kulumaa on helppo tarkkailla Nokian Renkaiden talvirenkaista tyypillisesti löytyvästä numerorivistöstä. Kun urasyvyydestä kertova numero 4 alkaa kulua ja häipyä näkyvistä, on aika uusia renkaat. Kuluneen kumin riski on hyvin konkreettinen ympäri vuoden.

– Syksyisin ja sadekeleillä vesiliirron vaara kasvaa suureksi, jos urasyvyys pääsee alle neljän millin. Talvikeleillä sama pätee sohjoon: rengas ei pysty tietyn kulumapisteen jälkeen kuljettamaan sohjoa riittävästi urien läpi ja nousee irti tienpinnasta, jolloin auto ei enää olekaan ohjattavissa.

Paremmat taakse

Talvella erityistä huomiota kannattaa kiinnittää nastojen kuntoon, jos alla on nastarenkaat.

– Nykyään talvikausi ei automaattisesti tarkoita, että teillä olisi koko ajan lunta tai jäätä, Morri muistuttaa.

– Talvisin kuivalla asfaltilla ajettaessa käy helposti niin, että nastat kuluvat enemmän kuin kumi niiden ympärillä. Tällöin renkaan pito etenkin jäällä heikkenee. Kun kelit kylmenevät ja teille tulee lunta ja jäätä, voivat kuluneet ja irtoilleet nastat kostautua ja auto lähteä käsistä.

Nastojen kuntoa ja määrää on siis hyvä pitää silmällä. Jos nastoja puuttuu huomattavasti tai jossain renkaassa on 25 prosenttia vähemmän nastoja kuin eniten nastoja olevassa renkaassa, on aika marssia rengaskaupoille.

Renkaiden kierrätys tasaa niiden kulumaeroa etu- ja taka-akselin välillä. Vetorenkaat kuluvat huomattavasti vapaasti pyöriviä nopeammin.

– Turvallisuuden vuoksi parempikuntoiset talvirenkaat kannattaa laittaa taakse parantamaan pitoa ja estämään yliohjaavuutta eli sitä, että esimerkiksi nopeassa kaistanvaihdossa auton perä lähtisi heittelehtimään, Morri ohjeistaa.

Etu- ja taka-akselin renkaiden urasyvyyden kulumisero ei kuitenkaan saisi olla yli kaksi millimetriä.

Varastoi huolellisesti

Kesä- ja talvikauden lopussa renkaat kannattaa säilöä oikeaoppisesti. Vaikka rengas ei ihan pienestä säikähdäkään, on silti hyvä huomioida muutama seikka.

– Väärällä säilytyksellä kyllä voi tuhota renkaan toimivuuden. Liika kuumuus on haitaksi ja myös auringonvalo vanhentaa kumisekoituksia. Renkaat kannattaa pitää myös erillään liuottimista: vastaan on tullut tapauksia, että autotallin lattialla säilytetyt renkaat ovat olleet kosketuksissa öljyn kanssa ja se on pehmentänyt kumin ja rikkonut renkaan.

Kuiva, varjoisa ulkovarasto, jonka lämpötila on noin +10–15 astetta, on ihanteellinen paikka talvirenkaille. Säilytyksen ajaksi Morri neuvoo jättämään renkaisiin käyttöpaineen, jotta niiden muoto säilyy.

Näin huolehdit talvirenkaistasi sekä niiden turvallisuudesta ja ajomukavuudesta:

  • Pidä renkaissa 0,2 baria (20 kPa) kesärenkaita korkeampaa painetta. Näin rengaspaine ei laske liikaa lämpötilan vaihdellessa; samalla saat jämäkämmän ja hallittavamman ajotuntuman.
  • Tarkasta rengaspaineet useammin kuin kesällä. Renkaat altistuvat talvella laajemmalle lämpötila-alueelle kuin kesällä.
  • Hanki uudet talvirenkaat, jos urasyvyys on alle neljä millimetriä.
  • Huolehdi, että renkaat kuluvat tasaisesti. Vaihda renkaiden paikat ainakin kerran kauden aikana siten, että taka-akselin renkaat tulevat eteen ja etu-akselin taakse.
  • Tarkkaile nastojen kuntoa, jos käytät nastallisia talvirenkaita. Nykyisissä talvioloissa nastat voivat kulua ympäröivää rengasta nopeammin.
  • Säilytä renkaasi suojassa kuumalta, auringonvalolta ja liuottimilta.

Lähde: Nokian Renkaat

Lisää aiheesta:

Rengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapaRenkaiden vaihtosesonki lähestyy – tässä vinkit valintaan, vaihtoon ja säilytykseen"Realismia on, ettei kaikilla ole varaa uusiin renkaisiin" – onko halvempi aina huonompi ja uskaltaako kumeja ostaa käytettynä? Milloin kesärenkailla uskaltaa taas lähteä liikenteeseen?Näistä merkeistä tiedät, että pärjäät vielä nykyisillä talvirenkaillasiTalvirenkaista nyppimällä nastat pois ja saat niistä kesärenkaat – onko siinä mitään järkeä?
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa