AKT:n lastausboikotissa luettiin vääriä sopimuksia
Auto- ja kuljetusalan venäläisiin rekkoihin kohdistettu lastausboikotti Suomen satamissa on mitä ilmeisimmin perustunut väärinkäsitykseen. AKT perusteli viime viikolla päättynyttä boikottia sillä, että venäläiset liikennöitsijät ovat sopimuksen vastaisesti kaapanneet valtaosan Suomen ja Venäjän välisistä tavarakuljetuksista.
AKT:n kansainvälisistä asioista vastaava sihteeri Juhani Koivunen kertoo, että AKT:n tulkintojen perustana on ollut hallituksen 1997 antama lakiesitys Suomen ja Venäjän väliseksi maantieliikennesopimukseksi. Tämä sopimus ei ole kuitenkaan voimassa, sillä Venäjä ei sitä ole ratifioinut.
Väärinkäsitys on päässyt syntymään, kun AKT:lla on ollut käytössään ainoastaan vuoden 1997 esitys ja sen on luultu olevan sisällöltään samansuuntainen kuin voimassa oleva vuonna 1968 tehty sopimus. Koivusen mukaan oletus siitä, että uusi esitys on samansuuntainen kuin vanha, voimassaoleva sopimus, perustuu ministeriöstä saatuun tietoon.
Liikenneministeriön tieliikenneosaston johtaja Harri Cavén kertoo, että viime viikolla Moskovassa käytyjen neuvottelujen yhteydessä hän tiedusteli venäläisiltä, missä vaiheessa sopimusesitys on. Cavénille kerrottiin sen olevan edelleen duumassa odottamassa käsittelyä. Suomen ja Venäjän välistä maantieliikennettä säätelee edelleen Urho Kekkosen vuonna 1968 allekirjoittama sopimus.
Uuden sopimusesityksen ja vanhan sopimuksen tekstit poikkeavat juuri siltä osin, mihin AKT vetosi lastausboikottiin ryhtyessään. Voimassa olevan sopimuksen johdannossa todetaan: "halutaan edelleen edistää autoilla suoritettavaa henkilö- ja tavaraliikennettä kummankin valtion välillä". Uudessa, vuoden 1997 esityksessä lause kuuluu: "halutaan tasapuolisuuden perusteella kehittää henkilö- ja tavaraliikennettä kummankin valtion välillä".
-Liikenneministeriö on ilmoittanut, että vanha laki on samanlainen kuin uusi esitys. Ministeriön taholta ei ole meille missään vaiheessa asetettu kyseenalaiseksi näkemystämme, etteikö liikennesopimus edellyttäisi tasapuolisuutta, Koivunen perustelee AKT:n kantaa.
Lastausboikotin alettua Cavén antoi julkisuuteen lausunnon, jossa hän totesi, että AKT:ssa ei ilmeisesti tunneta Suomen ja Venäjän maantieliikennesopimusta. Hän painotti, ettei sopimuksessa vaadita kummallekin osapuolelle yhtä paljon kuljetuksia. Ainoastaan, että kuljetusluvat jaetaan tasan. Voimassa olevassa sopimuksessa ei mainita kuljetuslupien tasajaosta, mutta Cavénin mielestä tämä vaade sieltä kuitenkin juontaa.
Sopimuksesta kanneltu EU:n komissiolle
Euroopan komission Suomen edustustossa työskentelevän EU-juristi Taru Uotilan mukaan vuoden 1968 sopimuksesta on tehty kantelu EU:n komissiolle. Aikanaan komissio ottaa kantelun pohjalta yhteyttä liikenneministeriöön ja pyytää siltä selvitystä asiaan. Kantelussa halutaan selvitettävän, onko olemassa perusteita, joilla kyseistä sopimusta ei tulisi Suomen liityttyä EU:iin lainkaan noudattaa.
-Vanhat sopimukset ovat voimassa kunnes ne mahdollisesti sopimusosapuolten välillä puretaan. Jälkeenpäin tehty EU-sopimus ei millään tavalla vaikuta aikaisempiin sopimuksiin, oikeustieteiden tohtori, professori Martti Koskenniemi Helsingin yliopistosta sanoo. Hän myöntää, että poliittinen paine ja tarve vanhojen sopimusten muuttamiseen oli kova ja on sitä edelleen. Siinä, että esimerkiksi tätä 1968 tehtyä sopimusta ei ole purettu, ei ole mitään selvitettävää. Näitä sopimuksia, joita ei ole purettu ja ovat ristiriidassa yhteisösopimuksen kanssa, on vaikka kuinka paljon.
Suomen ja Venäjän välinen liikennesopimus vuodelta 1968 on hänen mielestään selvä tapaus.
-Juridisesti tilanne on aivan vesiselvä. Vaikka kyseinen boikotti olisikin perustunut väärään sopimukseen, on kuitenkin todettava, että sopimukset ovat valtiosopimuksia ja ne sitovat valtiota, eivät yksityisiä ammattiyhdistyksiä tai kauppamiehiä, Koskenniemi toteaa.
(STT)
Uusimmat
-
08:03
Pelaako tähtipelaaja SM-liigan finaaleissa loukkaantuneena? Petteri Sihvosella omat epäilyksensä: "Pudonnut kuvasta"
-
07:50
Eduskunta äänestää ministeri Juuson luottamuksesta ja yöpäivystysten sulkemista koskevasta välikysymyksestä
-
07:46
Guatemalassa ratsia Pelastakaa Lapset -järjestön toimistoon – oikeusministeriön mukaan tapaus liittyy epäiltyihin lasten hyväksikäyttötapauksiin
-
07:45
Älä tee tätä säilytysvirhettä talvivaatteiden kanssa
-
07:39
Outo näky kaukalon yllä hämmensi MM-kisoissa Espoossa – "Katsoin varmaan 100 kertaa"
-
07:33
Syöpädiagnoosin saanut Olga Temonen päivitti vointiaan
-
07:07
Armoton kohtalo MM-kisojen alla – kiekkolupaus vuosiksi ulos maajoukkueesta
-
06:59
Tappara saa ensi kaudelle NHL-superlupauksen – joukkue ”hyvin pitkälle lukittu”
-
06:51
Vihreät ihmettelevät, miksi Keskusta ja Liike Nyt eivät kysyneet puoluetta mukaan välikysymykseen talouspolitiikasta
-
06:37
Tekoäly siivitti Microsoftin hyvään tulokseen – myös Googlen emoyhtiön tulos ylitti odotukset
-
06:29
Suomessa on yksi väestöryhmä, jossa alkoholi on ykköstappaja – taustalla kaksi tekijää
-
06:24
Sebastian Aho tälläsi voittomaalin – Carolina ja Florida jyräävät jatkopaikkaa kohti NHL:ssä
-
06:22
"Hätäinen vastahyökkäys" kostautui – Ukraina menetti arvokkaita Abrams-tankkeja, kuvat todistavat
-
06:03
Politico: Yhdysvallat julkistamassa pian Ukrainalle annettavan kuuden miljardin dollarin aseapupaketin
-
06:02
Kalle Rovanperällä uusi työkalu – "Täyttä tekemistä"
-
05:57
Turku on suomalaisen salatieteen keskus – kaupungin ilmiöitä tutkineet kirjailijat yllättyivät
-
05:40
Korkein oikeus tyrmäsi Trumpin haaveet: Entisellä presidentillä ei ole täydellistä syytesuojaa
-
05:39
LVI-teknikko rakensi taloa Taivalkoskella – sitten tarvikkeita alkoi löytyä oudoista paikoista
-
05:00
Vivi Wahlström poistuu Salkkareista ruutulapsensa Hugon kanssa: "Kaikki hyvä loppuu aikanaan"
-
03:00
THL: Multaa ja kompostituotteita kannattaa käsitellä varoen – vakavan sairauden vaara
-
Lataa lisää