Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa Audi Q7: Alempi painoluokka, raskaan sarjan ominaisuudet

Julkaistu 29.04.2015 09:00
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Audi Q7 kuului ennen SUVien raskaaseen sarjaan. Uudella versiolla on tultu painoluokkaa alemmas, mutta ominaisuudet ovat raskaansarjalaisen.

Afrikassa kaikki on vielä toisin. Ei autoja, ei ruuhkia, ei liikennevaloja – ja tuhansia kilometriä hiekkateitä. Täällä kehitteillä olevat uudet automallit saavat temmeltää vielä vapaasti.

Olemme Namibiassa, ja menossa ovat uuden Q7:n viimeiset ajotestit ennen tuotannon aloitusta. Audin uudesta teknologiasta vastaava Ulrich Hackenberg on asettanut uudelle Q7:lle tiukat vaatimukset.

Lähtökohdat ovat hyvät. Auton massasta on pudonnut pois yli 300 kiloa. Se jo yksistään vastaa noin litran kulutusta. Läskiä on lähtenyt tasaisesti ympäri autoa: korista 70 kiloa, ovista 25 kiloa, taka-akselin rakenteista 40 kiloa ja etuakselista 24,5 kiloa. Pienempiin kilolukuihin on päästy muualla, ja trimmaus koskee koko autoa.

Kevennystä ei ole tehty kuitenkaan uhraamalla mukavuutta. Q7 vakuuttaa hiljaisuudellaan myös hiekkateillä, edes pyöränkoteloista ei kantaudu rytmikästä irtokivien nostattamaa rummutusta.

Tuskin maltamme odottaa, että pääsemme lopullisen tuotantoversion rattiin.

Tykkäsimme

  • 300 kiloa painosta pois
  • varustelu nyt ajan tasalla
  • ohjaamon laatuvaikutelmasta
  • korin jäykkyydestä

Emme tykänneet

  • etupenkkien istuinosat aavistuksen lyhyet pidemmille kuskeille

MIKÄ Audin isoin maasturi, yli 5-metrisenä varsin vaikuttava näky.

KENELLE Painonpudotuksen, uuden tekniikan ja uuden ilmeen myötä uusi Q7 on varteenotettava vaihtoehto ylellistä SUVia harkitsevalle. Q7 ei ole enää yhtä pönö kuin sen edeltäjä.

AJETTAVUUS Meno on selvästi kevyempää kuin ennen, tämän tuntee heti ratin takana. Auton kulku on ketteröitynyt. Tähän vaikuttaa myös ohjaukseen osallistuva taka-akseli. Taka-akseli liikkuu viiden asteen kulman verran. Ohjauksessa on myös enemmän tuntoa, ja tunnelma on samalla urheilullisempi kuin ennen. Auto on myös huomattavan hiljainen huonokuntoisilla hiekkateilläkin. Mukavuudenhaluiset valitsevat autonsa ilmajousilla. Alakerta on jämäkkä, eikä kori heijaa kovin helposti. Jousitusmukavuudesta emme uskalla vielä sanoa mitään, koska kyseessä olivat vielä esisarjan testiautot.

SUORITUSKYKY Kolmilitrainen remmiahdettu ja 333-heppainen V6 riittää mainiosti Q7:n liikutteluun. Raskaammin kaasua painettaessa moottorista löytyy jopa raskaansarjalaisen isku. 0–100 km/h lukema 6,1 sekuntia vahvistaa tämän. Ja eihän Audi saa mennä liikaa Porschen reviirille…

TILAT Yli viisi metriä pitkä ja haluttaessa myös 7-paikkainen Q7 taipuu vaivattomasti monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Ohjaamon laatuvaikutelma vakuuttaa heti.

MALLISTO tarkentuu lähempänä myynnin aloitusta.

Galleria

Audi Q7 3.0 TFSI
Hinta avoinna
Suomeen kesällä 2015

Moottori 2 995 cm3, mekaanisesti ahdettu V6
Teho 245 kW (333 hv) / ei ilm.
Vääntö 440 Nm / ei ilm.
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 179 g/km
Mitat Pituus 5 052 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 xxx mm
Omamassa 1 970 kg
Tavaratila 890–2 075 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa hirmumoottorilla varustettu AMG-kaunotarTestissä vahvin diesel, mitä katumaasturiin löytyyKoeajossa BMW X6 M – todellinen monsteritykkiAjossa kevyesti kasvonsa pessyt iso KissaKoeajo: Honda Civic Type R – tunnetta, vaan ei järkeäKoeajossa ranskalainen fitness-tähti – "Upea moottori"
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa