Audi Q7 kuului ennen SUVien raskaaseen sarjaan. Uudella versiolla on tultu painoluokkaa alemmas, mutta ominaisuudet ovat raskaansarjalaisen.
Afrikassa kaikki on vielä toisin. Ei autoja, ei ruuhkia, ei liikennevaloja – ja tuhansia kilometriä hiekkateitä. Täällä kehitteillä olevat uudet automallit saavat temmeltää vielä vapaasti.
Olemme Namibiassa, ja menossa ovat uuden Q7:n viimeiset ajotestit ennen tuotannon aloitusta. Audin uudesta teknologiasta vastaava Ulrich Hackenberg on asettanut uudelle Q7:lle tiukat vaatimukset.
Lähtökohdat ovat hyvät. Auton massasta on pudonnut pois yli 300 kiloa. Se jo yksistään vastaa noin litran kulutusta. Läskiä on lähtenyt tasaisesti ympäri autoa: korista 70 kiloa, ovista 25 kiloa, taka-akselin rakenteista 40 kiloa ja etuakselista 24,5 kiloa. Pienempiin kilolukuihin on päästy muualla, ja trimmaus koskee koko autoa.
Kevennystä ei ole tehty kuitenkaan uhraamalla mukavuutta. Q7 vakuuttaa hiljaisuudellaan myös hiekkateillä, edes pyöränkoteloista ei kantaudu rytmikästä irtokivien nostattamaa rummutusta.
Tuskin maltamme odottaa, että pääsemme lopullisen tuotantoversion rattiin.
Tykkäsimme
- 300 kiloa painosta pois
- varustelu nyt ajan tasalla
- ohjaamon laatuvaikutelmasta
- korin jäykkyydestä
Emme tykänneet
- etupenkkien istuinosat aavistuksen lyhyet pidemmille kuskeille
MIKÄ Audin isoin maasturi, yli 5-metrisenä varsin vaikuttava näky.
KENELLE Painonpudotuksen, uuden tekniikan ja uuden ilmeen myötä uusi Q7 on varteenotettava vaihtoehto ylellistä SUVia harkitsevalle. Q7 ei ole enää yhtä pönö kuin sen edeltäjä.
AJETTAVUUS Meno on selvästi kevyempää kuin ennen, tämän tuntee heti ratin takana. Auton kulku on ketteröitynyt. Tähän vaikuttaa myös ohjaukseen osallistuva taka-akseli. Taka-akseli liikkuu viiden asteen kulman verran. Ohjauksessa on myös enemmän tuntoa, ja tunnelma on samalla urheilullisempi kuin ennen. Auto on myös huomattavan hiljainen huonokuntoisilla hiekkateilläkin. Mukavuudenhaluiset valitsevat autonsa ilmajousilla. Alakerta on jämäkkä, eikä kori heijaa kovin helposti. Jousitusmukavuudesta emme uskalla vielä sanoa mitään, koska kyseessä olivat vielä esisarjan testiautot.
SUORITUSKYKY Kolmilitrainen remmiahdettu ja 333-heppainen V6 riittää mainiosti Q7:n liikutteluun. Raskaammin kaasua painettaessa moottorista löytyy jopa raskaansarjalaisen isku. 0–100 km/h lukema 6,1 sekuntia vahvistaa tämän. Ja eihän Audi saa mennä liikaa Porschen reviirille…
TILAT Yli viisi metriä pitkä ja haluttaessa myös 7-paikkainen Q7 taipuu vaivattomasti monenlaisiin kuljetustarpeisiin. Ohjaamon laatuvaikutelma vakuuttaa heti.
MALLISTO tarkentuu lähempänä myynnin aloitusta.
Audi Q7 3.0 TFSI
Hinta avoinna
Suomeen kesällä 2015
Moottori 2 995 cm3, mekaanisesti ahdettu V6
Teho 245 kW (333 hv) / ei ilm.
Vääntö 440 Nm / ei ilm.
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 179 g/km
Mitat Pituus 5 052 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 xxx mm
Omamassa 1 970 kg
Tavaratila 890–2 075 l
Uusimmat
-
06:31
Palomestari: Tämä on pahin virhe, jonka autoilija voi tehdä hälytysajoneuvon lähestyessä valot vilkkuen
-
06:28
Näin opiskelijat ympäri Suomen ovat vallanneet korkeakouluja – osa varustautunut yöpymään paikalla pitkäänkin: "Periksi ei ole tarkoitus antaa"
-
06:19
Messin puuttuminen maksoi voiton – Miami hävisi cupin finaalissa
-
06:05
ISW: Ukraina edennyt "marginaalisesti" kahdella rintamalla – MTV seuraa sotaa
-
06:04
Kaksi harvinaista korkeaa näköalapaikkaa avaa ovensa Helsingissä, ja toisessa niistä soi Sibeliuksen "soitetuin biisi"
-
06:02
Onko tässä Liigan aliarvostetuin pelaaja? Kapteenilta ylisanoja joukkueen tehomiehestä: "Taito, jota monella ei ole"
-
05:58
160 000 euron Mersu kenotti ojassa, eikä "omistajalla" ollut varaa hinausautoon – Ylöjärven autoliikkeen video paljasti röyhkeän varkaan ajotaidot
-
05:44
Burkina Fason sotilasjuntta: Estimme vallankaappauksen
-
05:38
Nälkäpäivä-keräys näkyy nyt kaduilla – näin rahat käytetään
-
05:32
Hallitus panostaa Kela-korvauksiin satoja miljoonia - "Alan asiantuntijoilla konsensus, että se on ihan älytöntä"
-
05:30
Pohjois-Korean perustuslaki: Olemme ydinasevalta
-
05:25
Maahanmuutto kuumentaa tunteita – EU:n sisäministerit koolle
-
05:18
Helsingiltä vihreää valoa Vantaan ratikalle
-
23:12
Ammuskelu Tukholmassa lähellä vilkasta urheilukenttää – nuori mies kuoli
-
22:15
Estonia-onnettomuuden pelastusoperaation johtaja muistelee kohtalokasta yötä: "Ei olisi uskonut, että sellaista tapahtuu"
-
22:09
Maaleja mättävä kyläseura järkyttää Espanjan jalkapalloa – nappasi La Ligan kärkipaikan Real Madridilta ja Barcelonalta
-
22:02
Sanna Marinilla jälleen uusia työkuvioita – kirjoitti sopimuksen ulkomaisen manageritoimiston kanssa
-
21:39
Kansalaisaloite Venäjän konsulaatin lakkauttamiseksi Ahvenanmaalla sai allekirjoitukset täyteen, mutta ei tule etenemään eduskunnassa
-
21:27
Liiga-ilta tarjosi kuohuttavia käänteitä – Kärpiltä dramaattinen loppu, jumboseura vaihtui
-
21:20
Artisti Pink heitti ympärileikkauksia kritisoineen katsojan ulos konsertistaan: "Tunnetko itsesi nyt hyväksi?"
-
Lataa lisää